Detailsalget faldt i juli: - En smule skuffende
Detailomsætningsindeks
Procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder.
Tallene er korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving.
Detailhandel i alt
Marts: -4,5
April: 0,4
Maj: 9,4
juni: 1,5
juli: -1,0
Fødevarer og andre dagligvarer
Marts: 2,4
April: -1,0
Maj: 3,0
Juni: -0,9
Juli: - 1,2
Beklædning mv
Februar: 0,0
Marts: --48,4
April: -19,1
Maj: 102,9
Juni:16,5
Juli: -0,5
Andre forbrugsvarer
Marts: -3,3
April: 4,4
Maj: 8,5
Juni: 1,5
Juli: -0,9
Kilde: Danmarks Statistik
Fremgangen i detailsalget lider et knæk, selvom niveauet stadig er relativt højt, viser nye juli-tal fra Danmarks Statistik.
Kurven er knækket. Efter et opsigtsvækkende comeback i kølvandet på forårets coronakrise, begynder detailsalget nu at falde en smule.
I juli gik omsætningen i detailbranchen tilbage med en enkelt procent, når man korrigerer for prisudvikling, sæsonudsving og effekten af handelsdage. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik.
Trods tilbagegangen ligger tallene stadig på en pænt niveau.
- Efter stigende omsætning i maj og juni er forbrugernes købetrang altså kølet en smule ned. Detailomsætningen i juli var dog fortsat relativt høj, hvilket sammenholdt med høj omsætning i maj og juni betyder, at detailsalget i perioden maj-juli var 8,9 pct. højere end i perioden februar-april, skriver Danmarks Statistik.
Alle tre kategorier inden for detailbranchen har mistet omsætning. Værst ser det ud for “Fødevarer og andre dagligvarer” med en tilbagegang på 1,2 procent.
Skuffelse hos Dansk Erhverv
Rigtig mange forbrugere har brugt ferien hjemme i Danmark, og på den baggrund er udviklingen en smule skuffende, lyder det fra cheføkonom i Dansk Erhverv, Tore Stramer, i en analyse af de nye tal fra detailbranchen.
- Faldet skal dog også ses i sammenhæng med, at detailsalget sprang kraftigt i vejret efter genåbningen i april og maj, skriver han på Dansk Erhvervs hjemmeside.
- Mange danskere havde simpelthen et opsparet købsbehov efter nedlukningen. Det har dog været en engangsforestilling, og vi må nok berede os på et efterår med faldende detailsalg, fortsætter han.
Når de indefrosne feriepenge bliver udbetalt i oktober, kan det give forbruget en tiltrængt saltvandsindsprøjtning. Men effekten er svært at forudse, så man skal nok ikke have alt for store forventninger, vurderer Tore Stramer.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter