En særlig branche er coronakrisens store taber
I de første fem måneder af året har store dele af detailhandlen oplevet vækst, viser tal. Det gælder bare ikke en særlig udsat branche.
Fra januar til maj har detailhandlen faktisk opnået en lille stigning på 0,8 procent i det samlede salg, hvis man sammenligner med samme periode året før.
Det viser tal fra Danmarks Statistik, som Dansk Erhverv har set nærmere på i en analyse.
Fremgangen fordeler sig langtfra jævnt. Dagligvarebranchen, som har haft travlt under coronakrisen, er den store vinder med en salgsvækst på 4,7 procent, mens kategorien andre forbrugsvarer går frem med 2,3 procent.
- Det er særligt byggemarkeder og farvehandlere, der har oplevet omsætningsfremgang, mens forbrugerne har brugt tiden hjemme, skriver seniorøkonom Kristian Skriver i sin analyse.
Den helt store taber er landets tøj- og skobutikker, som må indkassere en voldsom tilbagegang på 29,7 procent. I den seneste måling fra Danmarks Statistik var udviklingen dog begyndt at vende med en fremgang på hele 98 procent fra april til maj.
Men udgangspunktet for den hårdt ramte branche har været så lavt, at niveauet stadig ikke er det samme, som før krisen begyndte.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter