Detailsalget for maj imponerer med rekord: - Wow
FAKTA
Detailomsætningsindeks
Procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder.
Tallene er korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving.
Detailhandel i alt
Februar: 0,0
Marts: -4,5
April: 0,4
Maj: 9,4
Fødevarer og andre dagligvarer
Februar: 0,4
Marts: 2,8
April: -1,9
Maj: 3,1
Beklædning mv
Februar: 0,0
Marts: -49,3
April: -16,6
Maj: 98,0
Andre forbrugsvarer
Februar: -0,4
Marts: -3,2
April: 4,3
Maj: 8,6
Kilde: Danmarks Statistik
En enorm stigning i detailsalget får cheføkonom til at tale om en ketchupeffekt. Den hårdt ramte tøjbranche har gjort et vildt comeback.
Forbrugerne har for alvor genfundet købelysten efter nogle særdeles sløje måneder under coronakrisen. Faktisk går kurven nærmest lodret op i den seneste måling af detailsalget fra Danmarks Statistik.
Helt præcist er det samlede detailsalg gået 9,4 procent frem i maj, og det er nok til at være den største stigning på en enkelt måned i hele statistikkens levetid.
- Den 11. maj 2020 blev en række restriktioner for detailhandlen ophævet, hvilket blandt andet betød, at storcentre kunne åbne igen, ligesom pladskravet pr. kunde i en butik blev sænket, skriver Danmarks Statistik og fortsætter:
- Det vurderes, at denne genåbning sammenholdt med den fortsatte nedlukning af øvrige dele af samfundet har bidraget til den betydelige stigning i detailomsætningen.
Inden for kategorien Beklædning mv, hvor udviklingen er mest markant, har Danmarks Statistik registreret en eksplosion i salget på 98 procent. Men udgangspunktet for den hårdt ramte branche har været så lavt, at niveauet stadig ikke er det samme, som før krisen begyndte.
Dansk Erhverv: Wow
Tallene bliver naturligvis modtaget med kyshånd af Dansk Erhverv, hvor cheføkonom Tore Stramer ligefrem indleder sin analyse med et lille “wow”.
Men der er naturligvis et men.
- Det er naturligvis positivt og viser med al tydelighed, at danskerne har haft mod på at øge forbruget i takt med genåbningen. Man skal dog huske på, at der har været et opsparet forbrug, der har fået frit løb i maj, skriver Tore Stramer på Dansk Erhvervs hjemmeside.
- Der er derfor også tale om en ketchup-effekt i forbruget her i maj. Man skal derfor nok forvente, at der kommer et fald i detailsalget over de kommende måneder, fortsætter han.
Usikker fremtid
I løbet af sommeren forventer Dansk Erhverv, at detailsalget fortsætter med at stige - bare i et mere moderat tempo.
- Overordnet set er danskernes privatøkonomi fortsat sund og forbrugertilliden er steget i både maj og juni, skriver Tore Stramer.
Han peger på arbejdsløshed som en forhindring, fordi oplevelseserhvervene og eksportvirksomhederne kan blive ramt af et hårdt tilbageslag, når hjælpepakkerne forsvinder.
- Vi forventer desværre, at taburetten vil begynde at vakle desværre under forbrugerne. Der er en betydelig risiko for at ledigheden igen begynder at stige mere tydeligt hen over sommermånederne i takt med, at vi nærmer os udfasningen af lønkompensationsordningen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter