Se de største forbrugertrends i 2020: Bekymring er kodeordet
En større kortlægning af de aktuelle forbrugertrends viser flere tendenser, som kan være en udfordring for virksomhederne.
Som det hedder i en gammel kinesisk forbandelse, så er det ikke nemt at skulle leve i “interessante tider.”
Tidens politiske konflikter, sociale uroligheder og klimaudfordringer ser da også ud til at sprede bekymring blandt forbrugerne, mens mængden af valg virker overvældende for mange.
Det viser en kortlægning af de dominerende forbrugertrends, som nordens største bureaugruppe, Dentsu Aegis Network, har gennemført for tolvte år i træk.
- Brands skal vejlede forbrugere, så brandet opleves som en hjælp, der forenkler en kompliceret hverdag med endeløs række af valg. De overordnede trends for 2020 ligger i den tunge ende og vidner om et bekymringssamfund, siger Paw Bæk Hansen i en pressemeddelelse. Han er Strategy Director i Dentsu Data Services.
- Derfor er det afgørende, at virksomheder og brands anerkender bekymringerne og bidrager aktivt til at mindske dem. Forbrugerne skal have hjælp til at navigere i en kompleks og uforudsigelig verden, så de kan blive den bedste version af sig selv, fortsætter han.
Klimaudfordringer medfører skepsis
Særligt klimaudfordringerne medfører en vis skepsis over for virksomheder og deres egentlige engagement i samfundet.
Det er ikke længere nok blot at tale om ’purpose’ - der skal handling bag ordene, hvis virksomheder skal have en eksistensberettigelse i 2020.
- De nye strømninger stiller større krav til virksomhederne. Vores trendmåling viser, at forbrugerne i langt højere grad har behov for at kunne identificere sig med brands og bruge relationen til at udtrykke personlige valg og image, siger Paw Bæk Hansen.
- For idealerne er i gang med at ændre sig til det mere skæve og unikke, og mangfoldighed er det nye sort. Brands skal, udover at tilbyde et produkt eller en service, også bidrage til en åben og tolerant kultur, som forbrugerne kan spejle sig i, og hvor barrierer nedbrydes, siger han.
De ni største forbrugertrends i 2020
1. Guide forbrugerne
Forbrugere søger vejledning til at blive en bedre version af sig selv og søger brands, der kan hjælpe dem med at forenkle og træffe de rigtige valg i forhold til det menneske, de stræber efter at være.
2. Ta’ hånd om deres bekymringer
Forbrugerne er bekymrede som aldrig før, og vi længes efter brands, der dulmer bekymringerne og tør at adressere dem.
3. Byg meningsfulde relationer
Omkring halvdelen af danskerne mener, at ensomhed er blevet et alvorligt samfundsproblem, og at teknologi har en negativ indflydelse på deres sociale liv. Her kan brands hjælpe med at føre mennesker sammen igen.
4. Byg personlighed ind i brandets digitale identitet
Forbrugerne længes efter brands, der tør vise personlighed og karakter. De skal også helst optræde i de samme digitale fællesskaber, som deres målgrupper.
5. Gentænk data-relationen med dine forbrugere
Forbrugerne er i højere grad villige til at dele deres data, hvis du har noget værdifuldt at tilbyde i bytte.
6. Imødekom forbrugernes individualitet
Tosomhed, og at leve i symbiose med et andet menneske, er ikke længere den drøm, alle stræber efter. Derfor skal brands imødekomme forbrugerens behov for individualisme.
7. Pas på med ’trust-washing’ – sæt handling bag ordene
Der er gået mainstream i purpose, og det er ikke længere exceptionelt at sætte fokus på samfundsdebatter som brand. Vis forbrugeren, at der er handling bag de flotte ord. For du bliver som brand dømt hurtigere, end du kan nå at igangsætte krisehåndteringen.
8. Omfavn mangfoldighed, nedbryd barrierer og vær åben
Mangfoldighed er blevet det nye sort, og idealerne har ændret sig. Vær med i kampen om at nedbryde barrierer, så forbrugeren kan udtrykke sin sande identitet og føle sig accepteret af samfundet.
9. Byg leg og involveringer ind i dit brands aktiviteter i 2020
Gaming elementerne – de legende og involverende – har sneget sig ind i andre universer, og forbrugerne forventer i 2020, at I hjælper dem med at lege, hvad end det gælder en gimmick på en af dine egne digitale platforme eller et element i en konkret kampagne.
Kilde: Dentsu Aegis Network
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter