Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Se de største forbrugertrends i 2020: Bekymring er kodeordet

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 26 November 2019 kl. 10:04 af: Kristian Holgersen

En større kortlægning af de aktuelle forbrugertrends viser flere tendenser, som kan være en udfordring for virksomhederne.

Som det hedder i en gammel kinesisk forbandelse, så er det ikke nemt at skulle leve i “interessante tider.”

Tidens politiske konflikter, sociale uroligheder og klimaudfordringer ser da også ud til at sprede bekymring blandt forbrugerne, mens mængden af valg virker overvældende for mange.

Det viser en kortlægning af de dominerende forbrugertrends, som nordens største bureaugruppe, Dentsu Aegis Network, har gennemført for tolvte år i træk.

- Brands skal vejlede forbrugere, så brandet opleves som en hjælp, der forenkler en kompliceret hverdag med endeløs række af valg. De overordnede trends for 2020 ligger i den tunge ende og vidner om et bekymringssamfund, siger Paw Bæk Hansen i en pressemeddelelse. Han er Strategy Director i Dentsu Data Services.

- Derfor er det afgørende, at virksomheder og brands anerkender bekymringerne og bidrager aktivt til at mindske dem. Forbrugerne skal have hjælp til at navigere i en kompleks og uforudsigelig verden, så de kan blive den bedste version af sig selv, fortsætter han.

Klimaudfordringer medfører skepsis

Særligt klimaudfordringerne medfører en vis skepsis over for virksomheder og deres egentlige engagement i samfundet.

Det er ikke længere nok blot at tale om ’purpose’ - der skal handling bag ordene, hvis virksomheder skal have en eksistensberettigelse i 2020.

- De nye strømninger stiller større krav til virksomhederne. Vores trendmåling viser, at forbrugerne i langt højere grad har behov for at kunne identificere sig med brands og bruge relationen til at udtrykke personlige valg og image, siger Paw Bæk Hansen.

- For idealerne er i gang med at ændre sig til det mere skæve og unikke, og mangfoldighed er det nye sort. Brands skal, udover at tilbyde et produkt eller en service, også bidrage til en åben og tolerant kultur, som forbrugerne kan spejle sig i, og hvor barrierer nedbrydes, siger han.

De ni største forbrugertrends i 2020

1. Guide forbrugerne

Forbrugere søger vejledning til at blive en bedre version af sig selv og søger brands, der kan hjælpe dem med at forenkle og træffe de rigtige valg i forhold til det menneske, de stræber efter at være.

2. Ta’ hånd om deres bekymringer
Forbrugerne er bekymrede som aldrig før, og vi længes efter brands, der dulmer bekymringerne og tør at adressere dem.

3. Byg meningsfulde relationer
Omkring halvdelen af danskerne mener, at ensomhed er blevet et alvorligt samfundsproblem, og at teknologi har en negativ indflydelse på deres sociale liv. Her kan brands hjælpe med at føre mennesker sammen igen.

4. Byg personlighed ind i brandets digitale identitet
Forbrugerne længes efter brands, der tør vise personlighed og karakter. De skal også helst optræde i de samme digitale fællesskaber, som deres målgrupper. 

5. Gentænk data-relationen med dine forbrugere
Forbrugerne er i højere grad villige til at dele deres data, hvis du har noget værdifuldt at tilbyde i bytte.

6. Imødekom forbrugernes individualitet
Tosomhed, og at leve i symbiose med et andet menneske, er ikke længere den drøm, alle stræber efter. Derfor skal brands imødekomme forbrugerens behov for individualisme.

7. Pas på med ’trust-washing’ – sæt handling bag ordene
Der er gået mainstream i purpose, og det er ikke længere exceptionelt at sætte fokus på samfundsdebatter som brand. Vis forbrugeren, at der er handling bag de flotte ord. For du bliver som brand dømt hurtigere, end du kan nå at igangsætte krisehåndteringen.

8. Omfavn mangfoldighed, nedbryd barrierer og vær åben
Mangfoldighed er blevet det nye sort, og idealerne har ændret sig. Vær med i kampen om at nedbryde barrierer, så forbrugeren kan udtrykke sin sande identitet og føle sig accepteret af samfundet.

9. Byg leg og involveringer ind i dit brands aktiviteter i 2020
Gaming elementerne – de legende og involverende – har sneget sig ind i andre universer, og forbrugerne forventer i 2020, at I hjælper dem med at lege, hvad end det gælder en gimmick på en af dine egne digitale platforme eller et element i en konkret kampagne.

Kilde: Dentsu Aegis Network

LÆS OGSÅ: Meny vil uddanne personalet i tidens megatrend



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD