Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Forbrugere stresser over uartige køb

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 19 February 2013 kl. 15:30

Ejendomme, biler, kjoler og usund mad kan udløse efterkøbsstress hos forbrugerne. Et nyt fænomen dokumenteret i CBS-studie.

Det er især de sundhedsbevidste forbrugere, der får stress, når de kigger ned i indkøbskurven til skærekager, færdigretter og dressinger. Men også de forbrugere, der ikke får komplimenter for den nye kjole kan opleve en udgave af fænomenet, som forskere på Copenhagen Business School (CBS) kalder efterkøbsstress

Det skriver 24timer.

Efterkøbsstress bunder i usikkerhed

Roden til det nye stressfænomen er usikkerhed. Det kan handle om, at forbrugerne bliver stressede over, at de ikke kan gennemskue, om varerne nu også er sunde.

- Når man gerne vil leve sundt, så får man oftest også en mistillid til sine egne forbrugsvaner. Derfor bliver det rigtig kompliceret at købe ind. Det er svært at hitte ud af, hvad det sunde er, og derfor bliver indkøbssituationen for mange en frustration, siger Jon Fuglsang fra Professionshøjskolen Metropol til 24timer.

LÆS OGSÅ: Se de fem arketyper i dansk dagligvarehandel

Mangel på bekræftelse tricker kvinder

Derudover kan det handle om, at manglende komplimenter fører til usikkerhed om, hvorvidt det nu også var den rigtige beslutning at købe den nye kjole.

- Det er ofte hos kvinder, at det handler om en ny kjole eller en ny frisure - hvis ikke det bliver bemærket, kan det udløse efterkøbsstress, siger professor i forbrugeradfærd på CBS, Torben Hansen til 24timer.

(24timer)



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD