Forbrugere stresser over uartige køb
Ejendomme, biler, kjoler og usund mad kan udløse efterkøbsstress hos forbrugerne. Et nyt fænomen dokumenteret i CBS-studie.
Det er især de sundhedsbevidste forbrugere, der får stress, når de kigger ned i indkøbskurven til skærekager, færdigretter og dressinger. Men også de forbrugere, der ikke får komplimenter for den nye kjole kan opleve en udgave af fænomenet, som forskere på Copenhagen Business School (CBS) kalder efterkøbsstress.
Det skriver 24timer.
Efterkøbsstress bunder i usikkerhed
Roden til det nye stressfænomen er usikkerhed. Det kan handle om, at forbrugerne bliver stressede over, at de ikke kan gennemskue, om varerne nu også er sunde.
- Når man gerne vil leve sundt, så får man oftest også en mistillid til sine egne forbrugsvaner. Derfor bliver det rigtig kompliceret at købe ind. Det er svært at hitte ud af, hvad det sunde er, og derfor bliver indkøbssituationen for mange en frustration, siger Jon Fuglsang fra Professionshøjskolen Metropol til 24timer.
LÆS OGSÅ: Se de fem arketyper i dansk dagligvarehandel
Mangel på bekræftelse tricker kvinder
Derudover kan det handle om, at manglende komplimenter fører til usikkerhed om, hvorvidt det nu også var den rigtige beslutning at købe den nye kjole.
- Det er ofte hos kvinder, at det handler om en ny kjole eller en ny frisure - hvis ikke det bliver bemærket, kan det udløse efterkøbsstress, siger professor i forbrugeradfærd på CBS, Torben Hansen til 24timer.
(24timer)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter