Flere danskere e-handler fra tablets
Tabletten vinder frem som e-handelsredskab, når danskerne shopper online. Det stiller krav til butikkerne, mener man hos FDIH.
De danske forbrugere undersøger og klikker sig ofte til varer fra tablets.
Det viser tal fra FDIH e-handelsanalyses årsrapport 2014.
Ved seneste køb brugte 18 procent af kunderne tabletten til søgning, mens 14 procent købte varen fra en tablet. Især for børnefamilier er tabletten populær. Her søgte 27 procent på tablet, mens 22 procent købte via enheden. Generelt bliver onlinevarerne i 28 procent af af tilfældene undersøgt via mobile enheder
- Mobiltelefonerne vinder generelt stærkt frem som søgeredskab for danskerne under 50 år, hvor man orienterer sig om varer og butikker, men man køber ikke så tit via mobilen endnu. Derimod er det tablets, der tegner sig som afløser for pc’erne, når købet skal foretages. Tabletten er ofte lige ved hånden, så en søgning efter en vare fører oftest til et køb af varen. Det stiller krav til butikkerne om at tilpasse hjemmesider og betalingsmetoder til de mobile enheder, især tablets, så købet gennemføres nemt og enkelt, siger Annette Falberg, der er adm. direktør i FDIH, i en udtalelse.
Det er især, når der skal købes og kigges på tøj og sko, at mobiltelefoner og tablets kommer i brug. Mere end en tredjedel af af søgningerne inden for kategorierne tøj, sko og smykker sker via en mobil enhed, mens lige under en fjerdedel af købene sker med de mobile enheder, særligt tablets.
Børnefamilier og singler handler mere online
Danskernes forbrug på nettet stiger fortsat og satte igen i 2014 rekord med et forbrug på 73,5 milliarder kroner fordelt på 132 millioner handler.
LÆS OGSÅ: Danskernes e-handel satte rekord i 2014
Især børnefamilierne handler oftere end andre grupper. Næsten en tredjedel af børnefamilierne handlede på nettet mere end fem gange hver måned i 2014.
Også singler mellem 26 og 51 år har skruet op for forbruget på nettet. Sammen med børnefamilierne står singlerne for næsten halvdelen af omsætningen på nettet, viser analysen.
Dansk e-handelsanalyse er baseret på svar fra knapt 15.000 personer fordelt over hele 2014.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter