Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Flere åbner modebutikker

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 14 August 2013 kl. 11:32 af: Freja Thorbech

Der er flere, der har mod på at åbne tøjbutikker i dag, viser en ny analyse, der også vidner om færre modekonkurser.

Der har i lang tid været tale om en vedvarende krise i den danske modebranche, men nu ser det ud til, at krisen er ved at vende.

I hvert fald er der flere, der har mod på at åbne tøjbutikker i dag. De seneste fire kalenderår har budt på et stigende antal virksomheder samt et stigende forhold mellem nystartede og lukke virksomheder. Det viser en ny analyse af modebranchens detailled fra kreditvurderingsbureauet Bisnode Credit.

- Oversigten over antallet af nystartede virksomheden understreger pointen om en modebranche i fremgang. Flere har simpelthen lyst til at åbne tøjbutikker i dag. Når vi ser på forholdet mellem nystartede og ophørte virksomheder er tendensen den samme: Flere butikker åbner end lukker, siger Martin Hornsyld, der er Business Unit Director hos Bisnode Credit, i en udtalelse.

Han mener, at det både er en stigende efterspørgsel fra forbrugerne, men også en øget adgang til finansiering, der kan være medvirkende til den positive tendens.

Færre konkurser

Analysen fra Bisnode Credit viser også, at færre tøjbutikker må dreje nøglen om.

De første seks måneder af 2013 bød på 47 konkurser i modebranchens detailled mod 79 i samme periode sidste år. Set i forhold til 2009, hvor antallet af konkurser toppede, ligger antallet af konkurser de sidste 12 måneder 30 procent under niveauet for kalenderåret 2009.

- Det er første gang siden finanskrisens indtog, at vi for alvor ser fremgang i modebranchens detailled. Antallet af konkurser er faldende, og samtidig er virksomhedernes kreditværdighed forbedret. Det tegner samlet set et billede af en branche, der er på vej mod lysere tider. Forbrugernes stigende købelyst har haft en overordentlig positiv effekt på modebranchens detailled, siger Martin Hornsyld.

Ser man på modeproducenterne, er det omkring en tredjedel af virksomhederne, der kører med underskud. Samme tendens så man sidste år. Omvendt har 46 procent haft overskud tre år i træk, hvilket er en forbedring i forhold til for et halvt år siden, hvor kun 40 procent havde haft overskud tre år i træk. Det viser en stor analyse fra Deloitte.

LÆS OGSÅ: Spirende optimisme i den danske modebranche



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD