Fakta: Derfor bruger vi butiksspioner i stor stil
Mystery-shoppere bliver flittigt brugt hos Fakta-kæden.
De såkaldte mystery-shoppere er ikke nyt i den danske detailbranche.
Men siden januar har Fakta-kæden satset stort på mystery-shopperne, en mindre hær af falske kunder eller ’shoppere’, der med passende mellemrum besøger samtlige Fakta-butikker i landet for at tjekke, om kunderne er glade og tilfredse, om personalet smiler og er servicemindede, og om varerne er, som de skal være.
- Vi har besluttet os for, at vi skal være Danmarks flinkeste discountkæde. Det kræver meget omfattende forandringer, også i det daglige, og her bruger vi shopperne til at fornemme, om vi er på vej i den rigtige retning, siger Faktas salgsdirektør, Jens Romundstad, til dagbladet Politiken.
På vej mod rekord
Det er Aarhus-firmaet Shoptimizer, der som et af de største i branchen leverer indkøbsspioner til blandt andet Fakta-kæden. Firmaet har for tiden omkring 4.500 mystery-shoppere og gennemfører årlig i omegnen af 22.000 besøg i butikker og forretninger, skriver Politiken i artiklen 'Butiksspioner er det nye våben i konkurrencen om kunderne'.
Ifølge direktør Henrik Have ligner det en ny rekord i et marked, der nærmest er blevet umætteligt, efter at den økonomiske krise har sluppet taget i Danmark.
- Vi søger hele tiden flere shoppere og hyrer alle dem, vi kan. Jeg vil tro, at vi er gået fra omkring 15.000 butiksbesøg om året til de nuværende omkring 22.000 besøg, så vi kan ikke klage, siger Henrik Have til Politiken.
Henrik Have var med til at stifte Shoptimizer i 2005.
LÆS OGSÅ: Dansk mystery-shopping-koncept med global succes
HK Handel holder øje med butikkernes brug af mystery-shoppere:
- Det er helt afgørende, at de ansatte ved, hvad der foregår, hvad de bliver målt på, og, hvad man vil bruge det til. Men det er også vigtigt at sige, at ansatte i detailhandelen er vant til at blive målt på deres service, så det har de som udgangspunkt ikke nogen problemer med.
- Men det må aldrig ende der, hvor ledelsen lægger fælder for medarbejderne. Mystery-shopperne skal opføre sig som normale kunder, siger Merete Hansen, arbejdsmiljøkonsulent i fagforbundet HK Handel, til Politiken.
LÆS OGSÅ: Flere butikker benytter mystery-shopping
Læs hele artiklen på PolitikenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter