Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Få styr på byttereglerne op til jul

Foto: detailfolk.dk



Friday den 16 December 2016 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Kan alle julegaver fra netbutikker mon byttes? En guide fra Dansk Erhverv fører dig trygt gennem junglen af bytteregler.

Når butikkerne åbner igen efter juledagene, plejer danskerne at stå i lange køer for at bytte dele af årets gavehøst. I år vil der således blive byttet trøjer, smykker og legetøj for omkring 250 mio. kroner. Det viser en prognose fra Dansk Erhverv.

Derfor kan det også være en god idé at få genopfrisket byttereglerne, så de store byttedage i slutningen af december ikke kommer til at byde på ubehagelige overraskelser - hverken for kunder eller butiksindehavere.

- Vi forventer, at hver tredje dansker vil bytte en eller flere julegaver efter jul, og samtidig bliver flere og flere julegaver købt på nettet. Derfor er det afgørende, at de glade givere på forhånd har sat sig ind i byttereglerne, dér hvor de køber gaverne, siger Bo Dalsgaard, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Oversigt over bytteregler

Dansk Erhverv har lavet en udførlig guide til julens bytteregler. Her er det især værd at bemærke forskellene på indkøb i netbutikker og i fysiske butikker, hvor kunderne ikke automatisk har bytteret.

Hvis gaverne er købt i en fysisk butik:

  • Der gælder ingen bytte- eller returret, medmindre butikken har lovet det. Løftet kan gives som en generel bytte- eller returret eller som en konkret aftale i det enkelte tilfælde.
  • Bytte- eller returrettigheder gælder kun i den forretning, hvor varen er købt, medmindre butikskæden har lovet, at varen kan byttes i alle forretninger.
  • Hvis butikken har fastsat en frist for bytte eller returnering, skal den overholdes.
  • Returret betyder, at forbrugeren kan kræve købesummen tilbage.
  • Butikken kan kræve dokumentation for, at varen er købt hos butikken eller kæden.
  • For at kunne returnere en vare skal den være ubeskadiget og må ikke være brugt.
  • Varen skal leveres tilbage i original emballage, hvis emballagen har betydning for varens værdi eller muligheden for at sælge varen igen.
  • Hvis varer som for eksempel musik og film er plomberet, må plomberingen ikke være brudt.

Hvis gaverne er købt i en dansk netbutik:

  • Hvor længe kan gaverne byttes? Ved handel på internettet er der 14 dages fortrydelsesret, men nogle netbutikker forlænger perioden i julen. Vær her opmærksom på, om der gælder særlige vilkår for perioden efter de første 14 dage (det kan for eksempel være krav om, at varen skal være ubrugt og i original emballage).
  • Undersøg om varen eventuelt kan byttes i den erhvervsdrivendes fysiske butikker.
  • Er der en særlig returseddel, der skal sendes med, hvis gaven skal byttes?
  • Som udgangspunkt skal modtageren selv betale for portoen, hvis varen skal sendes retur. Det er derfor værd at undersøge, om netbutikken tilbyder gratis returfragt. Det gælder ikke mindst, hvis gaven er købt hos en udenlandsk netbutik.
  • Hvis modtageren ønsker at få pengene retur for gaven, skal man være opmærksom på, at købesummen vil blive udbetalt til den oprindelige køber af produktet og ikke til modtageren af gaven. Det er kun muligt at få hele købesummen tilbage, hvis varen leveres tilbage ubrugt og sammen med den originale emballage.
  • Hvis netbutikken er e-mærket, kan du være sikker på, at den lever op til lovgivningens krav.

Hvis gaven er købt i en udenlandsk netbutik:

  • Køber du dine julegaver i en udenlandsk netbutik, er det vigtigt at være opmærksom på i hvilket land, netbutikken har hjemme. Hører den til i et EU-land, er man som forbruger beskyttet af den generelle regel om, at man har minimum 2 års reklamationsret og 14 dages returret.
  • Er det derimod en netbutik, der ikke har hjemme i et EU-land, er det sværere at sige noget generelt om byttevilkårerne, og man er som forbruger ikke beskyttet af lovfæstede rettigheder. Derfor er det ekstra vigtigt, at man som forbruger sætter sig grundigt ind i den enkelte butiks specifikke byttevilkår, herunder vilkår for returfragt og andre betingelser.
  • Tjek e-mærkets liste over fupbutikker, www.emaerket.dk/fup. Står netbutikken her, så undlad at købe.
  • Det er også en god tjekke andre forbrugeres erfaringer med netbutikken på anmeldelsessider såsom Trustpilot.

Kilde: Dansk Erhverv

LÆS OGSÅ: Sociale medier bruges flittigt ved køb af julegaver



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD