Elgigantens topchef: ”Det skal være sjovt at gå på arbejde”
En særlig kultur og familieånd skal give Elgigantens medarbejdere lyst til at komme på arbejde og give kunderne en god oplevelse, forklarer kædens adm. direktør.
Når Elgigantens medarbejdere slår øjnene op om morgenen, har drukket morgenkaffe og måske afleveret børnene i institutionen, skal de se frem til en sjov arbejdsdag.
Det er i hvert fald ambitionen for kæden med den adm. direktør Peder Stedal i spidsen.
- Vi er ekstremt optagede af, at det skal være sjovt at gå på arbejde, fortæller han til detailfolk.dk, mens han fremviser Elgigantens kulturplakat, der på hovedkontoret hænger side om side med en plakat med kædens værdigrundlag og holdning samt en såkaldt Top Gun-plakat, der viser en opgørelse over de bedste sælgere. Og det er alt sammen noget, der spiller sammen og giver en særlig DNA og et fundament, der sikrer, at medarbejderne kan yde den bedst mulige kundeservice, forklarer topchefen.
- Vi har stor tillid til, at medarbejderne kan hjælpe og løse kundernes problemer ude i varehusene. Det hænger sammen med vores kultur om at være resultatorienteret, punktlig, effektiv, hårdt arbejdende, høflig, hjælpsom og ærlig, siger Peder Stedal og lister dermed de øverste punkter fra kulturplakaten. De står dog ikke alene.
- Historisk set har vi haft et fokus, der skal sikre, at vi skal gøre kunden glad, vi skal være bedst, vi skal tjene penge og vi skal have det sjovt, siger den adm. direktør og forklarer, at de ting for ham hænger uløseligt sammen. Man kan sagtens være konkurrenceminded, skulle tjene penge og samtidig levere en god service, mener Peder Stedal.
- De hænger sammen. Hvis vi ikke leverer en god service, så kommer kunderne ikke igen, og det kan vi se, at de gør, siger han.
Familien Elgiganten
Den særlige kultur og DNA er alt sammen noget, som medarbejderne bliver introduceret til på kædens akademi, der træner samtlige medarbejdere, uanset om de starter som deltidsansat, sælger, lagermedarbejder, salgschef eller adm. direktør.
Det sker som regel i kursuslokaler på hovedkontoret for at sikre, at der ikke er langt fra lager eller butik til ledelsen på hovedkontoret. Peder Stedal selv står også tit ved tavlen og underviser i kundeservice eller giver en status på, hvor kæden står, og hvor den er på vej hen.
- Alle de her ting skaber et fundament og en kultur, der gør, at man går den ekstra meter for hinanden og synes, at det er et sjovt sted at være, siger han og forklarer, at der i Elgiganten er en stemning af, at alle 2.000 medarbejdere udgør en form for familie.
Det kommer blandt andet til udtryk, når kæden slår dørene op til et nyt eller et ombygget varehus. Så lukker hele hovedkontoret med 30 medarbejdere ned og tager arbejdshandskerne på.
- Vi er alle sammen ude og hjælpe. Nogle står og griller pølser til kunderne, andre deler slik ud, nogle styrer en kø, mens andre hjælper med at sælge varer i butikken. Det er en fast tradition, der betyder, at det bliver lidt ligesom familien Elgiganten, der tager en field-trip. Det fungerer ekstremt godt og er også med til at sikre, at vi alle har en nærhed til forretningerne, forklarer Peder Stedal.
Den nærhed forsøger Peder Stedal også at bevare ved blandt andet at lade medarbejderne vide, at hans telefon altid står åben. Samtidig refererer samtlige varehuschefer også direkte til ham, så han har årssamtaler med alle 29.
- Det er et fladt hierarki med kort vej fra sælger til toppen, forklarer han.
For ham er god ledelse ensbetydende med, at man får, hvad man giver.
- For mig handler det om at lede, som man selv vil ledes. Vi har selvfølgelig et koncept, men det handler også om at give frihed til den enkelte, så de kan udnytte deres styrker. Det er rigtig vigtigt, for selvom vi skal et bestemt sted hen, så er der forskellige veje til at nå derhen, og der tror jeg, at det er vigtigt, at man giver det spillerum, så alle får udnyttet deres egenskaber bedst muligt, siger Peder Stedal til detailfolk.dk.
Elgiganten har 29 varehuse og omkring 2.000 medarbejdere i Danmark. Kæden omsætter for 5 milliarder kroner om året.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter