Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Elgigantens topchef: ”Det skal være sjovt at gå på arbejde”

Den særlige Elgiganten-kultur er vigtig for de ansatte i elektronikkæden.
Foto: Elgiganten



Tuesday den 21 April 2015 kl. 05:30 af: Freja Thorbech

En særlig kultur og familieånd skal give Elgigantens medarbejdere lyst til at komme på arbejde og give kunderne en god oplevelse, forklarer kædens adm. direktør.

Når Elgigantens medarbejdere slår øjnene op om morgenen, har drukket morgenkaffe og måske afleveret børnene i institutionen, skal de se frem til en sjov arbejdsdag.

Det er i hvert fald ambitionen for kæden med den adm. direktør Peder Stedal i spidsen.

- Vi er ekstremt optagede af, at det skal være sjovt at gå på arbejde, fortæller han til detailfolk.dk, mens han fremviser Elgigantens kulturplakat, der på hovedkontoret hænger side om side med en plakat med kædens værdigrundlag og holdning samt en såkaldt Top Gun-plakat, der viser en opgørelse over de bedste sælgere. Og det er alt sammen noget, der spiller sammen og giver en særlig DNA og et fundament, der sikrer, at medarbejderne kan yde den bedst mulige kundeservice, forklarer topchefen.

- Vi har stor tillid til, at medarbejderne kan hjælpe og løse kundernes problemer ude i varehusene. Det hænger sammen med vores kultur om at være resultatorienteret, punktlig, effektiv, hårdt arbejdende, høflig, hjælpsom og ærlig, siger Peder Stedal og lister dermed de øverste punkter fra kulturplakaten. De står dog ikke alene.

- Historisk set har vi haft et fokus, der skal sikre, at vi skal gøre kunden glad, vi skal være bedst, vi skal tjene penge og vi skal have det sjovt, siger den adm. direktør og forklarer, at de ting for ham hænger uløseligt sammen. Man kan sagtens være konkurrenceminded, skulle tjene penge og samtidig levere en god service, mener Peder Stedal.

- De hænger sammen. Hvis vi ikke leverer en god service, så kommer kunderne ikke igen, og det kan vi se, at de gør, siger han.

Familien Elgiganten

Den særlige kultur og DNA er alt sammen noget, som medarbejderne bliver introduceret til på kædens akademi, der træner samtlige medarbejdere, uanset om de starter som deltidsansat, sælger, lagermedarbejder, salgschef eller adm. direktør.

Det sker som regel i kursuslokaler på hovedkontoret for at sikre, at der ikke er langt fra lager eller butik til ledelsen på hovedkontoret. Peder Stedal selv står også tit ved tavlen og underviser i kundeservice eller giver en status på, hvor kæden står, og hvor den er på vej hen.

- Alle de her ting skaber et fundament og en kultur, der gør, at man går den ekstra meter for hinanden og synes, at det er et sjovt sted at være, siger han og forklarer, at der i Elgiganten er en stemning af, at alle 2.000 medarbejdere udgør en form for familie.

Det kommer blandt andet til udtryk, når kæden slår dørene op til et nyt eller et ombygget varehus. Så lukker hele hovedkontoret med 30 medarbejdere ned og tager arbejdshandskerne på.

- Vi er alle sammen ude og hjælpe. Nogle står og griller pølser til kunderne, andre deler slik ud, nogle styrer en kø, mens andre hjælper med at sælge varer i butikken. Det er en fast tradition, der betyder, at det bliver lidt ligesom familien Elgiganten, der tager en field-trip. Det fungerer ekstremt godt og er også med til at sikre, at vi alle har en nærhed til forretningerne, forklarer Peder Stedal.

Den nærhed forsøger Peder Stedal også at bevare ved blandt andet at lade medarbejderne vide, at hans telefon altid står åben. Samtidig refererer samtlige varehuschefer også direkte til ham, så han har årssamtaler med alle 29.

- Det er et fladt hierarki med kort vej fra sælger til toppen, forklarer han.

For ham er god ledelse ensbetydende med, at man får, hvad man giver.

- For mig handler det om at lede, som man selv vil ledes. Vi har selvfølgelig et koncept, men det handler også om at give frihed til den enkelte, så de kan udnytte deres styrker. Det er rigtig vigtigt, for selvom vi skal et bestemt sted hen, så er der forskellige veje til at nå derhen, og der tror jeg, at det er vigtigt, at man giver det spillerum, så alle får udnyttet deres egenskaber bedst muligt, siger Peder Stedal til detailfolk.dk.

Elgiganten har 29 varehuse og omkring 2.000 medarbejdere i Danmark. Kæden omsætter for 5 milliarder kroner om året.

LÆS OGSÅ: Fra butiksgulvet til direktørstolen: Mød topchefen, der havnede i Elgiganten ved et tilfælde



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD