Elgiganten trodser hård periode med største halvår nogensinde

Salget har aldrig været så stort hos Elgiganten, der tager et stik hjem på det konkurrenceprægede elektronikmarked.
Konkurrencen på markedet for elektronik blev med et trylleslag meget hårdere, da Power trådte ind på scenen i 2015 og åbnede en række store varehuse over hele landet.
Men indtil videre ser det ud til, at en af de ældre spillere på markedet, Elgiganten, godt kan stå imod presset og tiltrække en jævn strøm af kunder i butikken.
I første halvår af regnskabsåret 2017/18 stiger omsætningen med syv procent og lander på 2,8 milliarder kroner. Så stort har salget aldrig været hos Elgiganten, fremgår det af en pressemeddelelse fra virksomheden.
Det gode resultat kommer i en tid, hvor branchen ellers har det svært, vurderer Peder Stedal, administrerende direktør i Elgiganten.
- Fra maj til og med oktober øger vi salget med 7 procent, samtidigt med at branchen i øvrigt har haft en hård periode. Vores fremgang skyldes derfor først og fremmest en øget kundetilfredshed og en kraftig salgsvækst indenfor både privat- og erhvervsmarkedet, siger han i pressemeddelelsen.
Udstyr til gaming hitter
Salget bliver trukket op af flere populære varegrupper. I løbet af efteråret har nye smartphones fra Apple, Samsung og Huawei fået penge op af kundernes lommer.
Men også efterspørgslen på gaming-udstyr fortsætter med at stige - måske drevet af opmærksomheden på e-sport, hvor elitehold som danske Astralis har opnået berømmelse.
- Vi kan se, at vores strategiske satsning på gaming er blevet taget enormt godt imod. Vi har udvidet gaming-sortimentet voldsomt og er begyndt at indrette særlige gaming-arealer i vores varehuse med salg af både gaming-pc’er, komponenter, tilbehør og e-sports-merchandise – og det kan vi nu se resultatet af. Det er simpelthen vanvittigt populært, siger Peder Stedal i pressemeddelelsen.
Vækst i alle kanaler
Halvårsregnskabet afslører en salgsvækst fordelt på samtlige salgskanaler. De fysiske butikker kan altså stadig være med, men bliver overhalet af salget på nettet.
- Vi vækster i samtlige kanaler, men ser den største vækst i vores netbutik, der vækstede med 27 procent. Det sker dog ikke på bekostning af salget i de fysiske varehuse, der også fortsat får flere besøgende, siger Peder Stedal.
- Tværtimod ser vi en stærk sammenhæng mellem øget nethandel og salget i varehusene. Netbutikken er en vigtig destination for research før et køb, men mange kunder ønsker også at komme ud og se, mærke og prøve produkterne før de købes, fortsætter han.
LÆS OGSÅ: Politi: Dette system har stoppet netsvindel hos Elgiganten
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Kommentarer |
Afstemning
Seneste nyheder
Butikskæde fordobler salget af genbrugsgaver
Hårdt prøvet elektronikkæde presser egenkapitalen op i plus
Gammel modekoncern har succes med ny business-afdeling
Direktør stopper efter få uger i Aldi
Dansk topchef er den mest magtfulde i Sveriges detailhandel
Prognose for julehandlen: Danskerne rykker over på nettet
Offensiv modekæde henter millioner på top og bund
Bliver idømt million-bøde i sag om priser
Seneste afstemninger
Black Friday nærmer sig. Hvordan tror du salget bliver hos dig sammenlignet med sidste år?
Skal der være forbud mod gratis plastikposer i butikkerne som Statsministeren foreslår?
Har første halvår af 2019 budt på fremgang eller tilbagegang sammenlignet med 2018?
Skal der lovgives om madspild i butikkerne som Socialdemokratiet foreslår?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Butikskæde fordobler salget af genbrugsgaver
Hårdt prøvet elektronikkæde presser egenkapitalen op i plus
Gammel modekoncern har succes med ny business-afdeling
Direktør stopper efter få uger i Aldi
Dansk topchef er den mest magtfulde i Sveriges detailhandel
Seneste blogindlæg
5 råd der skaber tillid og salg i e-handel
Den nye postaftale skaber bedre konkurrencevilkår for dansk detailhandel
Brugen af sociale medier i en detailvirksomhed med flere lokationer
Er din virksomheds hjemmeside tilgængelig?
BUTIKSDØD