Elgiganten trodser hård periode med største halvår nogensinde
Salget har aldrig været så stort hos Elgiganten, der tager et stik hjem på det konkurrenceprægede elektronikmarked.
Konkurrencen på markedet for elektronik blev med et trylleslag meget hårdere, da Power trådte ind på scenen i 2015 og åbnede en række store varehuse over hele landet.
Men indtil videre ser det ud til, at en af de ældre spillere på markedet, Elgiganten, godt kan stå imod presset og tiltrække en jævn strøm af kunder i butikken.
I første halvår af regnskabsåret 2017/18 stiger omsætningen med syv procent og lander på 2,8 milliarder kroner. Så stort har salget aldrig været hos Elgiganten, fremgår det af en pressemeddelelse fra virksomheden.
Det gode resultat kommer i en tid, hvor branchen ellers har det svært, vurderer Peder Stedal, administrerende direktør i Elgiganten.
- Fra maj til og med oktober øger vi salget med 7 procent, samtidigt med at branchen i øvrigt har haft en hård periode. Vores fremgang skyldes derfor først og fremmest en øget kundetilfredshed og en kraftig salgsvækst indenfor både privat- og erhvervsmarkedet, siger han i pressemeddelelsen.
Udstyr til gaming hitter
Salget bliver trukket op af flere populære varegrupper. I løbet af efteråret har nye smartphones fra Apple, Samsung og Huawei fået penge op af kundernes lommer.
Men også efterspørgslen på gaming-udstyr fortsætter med at stige - måske drevet af opmærksomheden på e-sport, hvor elitehold som danske Astralis har opnået berømmelse.
- Vi kan se, at vores strategiske satsning på gaming er blevet taget enormt godt imod. Vi har udvidet gaming-sortimentet voldsomt og er begyndt at indrette særlige gaming-arealer i vores varehuse med salg af både gaming-pc’er, komponenter, tilbehør og e-sports-merchandise – og det kan vi nu se resultatet af. Det er simpelthen vanvittigt populært, siger Peder Stedal i pressemeddelelsen.
Vækst i alle kanaler
Halvårsregnskabet afslører en salgsvækst fordelt på samtlige salgskanaler. De fysiske butikker kan altså stadig være med, men bliver overhalet af salget på nettet.
- Vi vækster i samtlige kanaler, men ser den største vækst i vores netbutik, der vækstede med 27 procent. Det sker dog ikke på bekostning af salget i de fysiske varehuse, der også fortsat får flere besøgende, siger Peder Stedal.
- Tværtimod ser vi en stærk sammenhæng mellem øget nethandel og salget i varehusene. Netbutikken er en vigtig destination for research før et køb, men mange kunder ønsker også at komme ud og se, mærke og prøve produkterne før de købes, fortsætter han.
LÆS OGSÅ: Politi: Dette system har stoppet netsvindel hos Elgiganten
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter