Salget i Elgiganten sætter rekord, men…
En højere omsætning end nogensinde er ikke nok til at redde Elgiganten fra det mindste driftsresultat i årevis, viser nye nøgletal.
Trods konkurrence fra nyere kræfter som den offensive elektronikkæde Power, har Elgiganten formået at løfte sit salg markant i regnskabsåret 2016/17.
Den samlede omsætning steg med næsten 400 mio. kroner til et endeligt beløb på 5,9 mia. kroner, hvilket er en vækst på syv procent og samtidig nok til at sætte rekord. Sådan skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Retter vi blikket mod driftsresultatet, tegner der sig et lidt andet billede. Her må Elgiganten nøjes med 93 mio. kroner - det første tocifrede millionoverskud i flere år. I forrige regnskab lød resultatet på 161 mio. kroner.
Topchefen vender tommelfingeren op
Selvom årets regnskab måske kan fremstå som en pose blandede bolsjer, så er den administrerende direktør for Elgiganten, Peder Stedal, yderst tilfreds med udfaldet.
- Vi er meget tilfredse med resultatet for regnskabsåret 16/17, hvor vi vokser kraftigt, mens det danske elektronikmarked bakker. Det skyldes i vid udstrækning det langsigtede arbejde, vi har gjort internt med kunden i fokus, siger han i pressemeddelelsen.
- Nu begynder vi at høste frugterne i form af et endnu stærkere brand og en kundetilfredshed der aldrig har været højere. Det er et arbejde, vi vil fortsætte, for vi ønsker at være kundernes naturlige førstevalg, når de køber forbrugerelektronik, fortsætter han.
Et år med flere investeringer
Det nu overståede regnskabsår har været præget af flere store investeringer. Elgiganten har blandt andet lanceret et nyt kundecenter i Ørestad og overtaget en række gamle Fona-butikker. Særligt har sidstnævnte haft indflydelse på driftsresultatet, siger Peder Stedal til Børsen.
Samtidig opruster Elgiganten digitalt.
- Vi ser en meget stærk sammenhæng mellem øget e-handel og salget ude i varehusene. Flere og flere laver research på nettet inden de køber, eller også bestiller de online og henter i varehuset. Den lette tilgængelighed er meget vigtig for kunderne, siger Peder Stedal i pressemeddelelsen.
I det nye regnskabsår vil Elgiganten desuden øge sortimentet fra 7.000 produkter til mere end 20.000 produkter.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter