Elgiganten jubler over sjette salgsrekord i træk
Hård konkurrence har ikke forhindret Elgiganten i at lande den største omsætning nogensinde. Men indtjeningen er svær at forbedre.
For sjette år i træk kan Elgiganten bogføre en rekordstor omsætning.
Det skriver Børsen, som har fået adgang til regnskabsåret 2019/20, hvor toplinjen rammer 6,4 milliarder kroner. I forhold til sidste år er der tale om en forbedring på 151 millioner.
Men indtjeningen halter en smule efter. Driftsresultatet lander på 165 millioner kroner, og det er mindre end tidligere. Det skyldes hård konkurrence, vurderer topchef Peder Stedal.
- Vi kan jo se, at fordi priserne er faldet enormt meget de seneste år, så skal vi også bare sælge mere for at opretholde den samme omsætning og indtjening, siger han til Børsen.
Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 38 varehuse og en af landets største netbutikker.
Svær udskiftning af it-systemer
Årsregnskabet falder på et tidspunkt, hvor Elgiganten er ved at gennemføre en enorm udskiftning af it-systemerne, som er blevet kaldt “den største it-investering i Elgigantens historie.”
Til Børsen siger Peder Stedal, at der er tale om en samlet investering på omkring 400 millioner kroner.
Men startvanskeligheder og børnesygdomme har skabt en bølge af utilfredse kunder, som eksempelvis oplever lang leveringstid eller kører forgæves på grund af lagerfejl i varehusene.
- Desværre har implementeringen af systemet midt i en coronakrise, hvor vi har haft ekstra travlt, medført det modsatte (af hurtig og effektiv service, red) i for lang tid, har Elgiganten forklaret i en pressemeddelelse.
- Vi har fået henvendelser fra kunder, der ikke fik den service, de havde forventet - og som vi både havde lovet og hele tiden kræver af os selv. Det vil vi gerne sige undskyld for, fortsatte kæden.
LÆS OGSÅ: Elgiganten siger undskyld efter bølge af utilfredse kunder
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter