Eksperter: Butikscentre kan nå større markedsandel
Eksperter spår om, at de danske butikscentrene om få år kan nå en større markedsandel.
De danske butikscentre kan nå en markedsandel på 30 procent.
Det spår flere eksperter, skriver Berlingske Business.
I dag ligger centrenes markedsandel på 24 procent, ligesom den har gjort siden finanskrisen brød ud.
Per Nyborg, der er indehaver og adm. direktør i Institut for Center-Planlægning (ICP), spår over for avisen om en markedsandel på 30 procent i løbet af fem til otte år. ICP har netop udsendt sin årlige rapport for 2013 om butikscentre på mindst 5.000 kvadratmeter. Den opgør markedet til 113 centre med en samlet omsætning på 60,3 milliarder kroner. Den spåede vækst i markedsandel vil altså svare til en vækst i salget på 15 milliarder kroner.
Krisen har forsinket udviklingen
Også detailhandelsspecialisten Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia tror på, at de danske centre kan nå op på 30 procent. Han er dog usikker på tidsperspektivet, da han mener at krisen har forsinket udviklingen. Som eksempel nævner han Viva-centret i Odense, hvor åbningen er blevet skudt til 2017.
Steen & Strøm, der ejer over 40 centre i Norden, tror også på en større markedsandel. Kommerciel direktør Claus Tüchsen baserer det på centergigantens erfaringer i Norge og Sverige.
LÆS OGSÅ: Centergigant: Kunderne holder på pengene
Læs hele artiklen på Berlingske BusinessFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter