Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Efter nyt gigant-underskud: Nu skal Power tjene penge

Foto: Pressefoto



Monday den 18 June 2018 kl. 10:50 af: Kristian Holgersen

Syv nye varehuse i 2017 gav Powers danske topchef sved på panden og et trecifret millionunderskud i årsregnskabet. 

Elektronikkæden Power har vadet ind på det danske marked med stormskridt siden starten i 2016. Men ekspansion koster penge - mange penge. 

Det fremgår af årsregnskabet for 2017, hvor Power står noteret for et underskud på over 138 mio. kroner, mens nettoomsætningen lander på 1,9 mia.

- Hver gang Power åbner en ny butik i et nyt marked, er det forbundet med store engangsomkostninger i butikkens opstartsår, skriver ledelsen i en kommentar til regnskabet.

- Det er således forventet, at ekspansionen af Power-kæden vil resultere i en årrække med underskud. Årets resultat er dog ikke tilfredsstillende og ikke i tråd med forventningerne, fortsætter ledelsen.

Det første plus i bøgerne

Med 12 danske varehuse holder Power nu igen med planerne om flere åbninger.

Opbremsningen blev allerede præsenteret tidligere på året, da de norske ejere og banken DNB satte foden ned, efter at have tilført Power en halv milliard kroner i ekstra kapital.

- Efter en succesfuld, men kostbar opstart i Danmark, er ekspansionen via nye varehuse sat i et roligere gear, og fokus er rettet mod at etablere en mere sund og lønsom drift, fremgår det af regnskabet.

Noget kunne tyde på, at målsætningen holder vand. Årsregnskabet for 2017 indeholder nemlig også nøgletal for de første fire måneder af 2018, og her ender driftsresultatet på 1,7 mio. kroner - det første plus nogensinde.

Et hårdt år

Det høje tempo i 2017 har ikke kun farvet tallene på bundlinjen røde. I et interview med Finans giver den danske topchef, Jesper Boysen, udtryk for, at udrulningen af Power har tapet på kræfterne.

- Åbning af syv varehuse på et år har nok været det hårdeste, som jeg nogensinde har oplevet gennem hele erhvervskarrieren i detailhandel. Vi vidste godt, at det er dyrt at åbne nye varehuse og er faktisk tilfredse med det salg, som vi har skabt os, siger han til avisen.

- Men at udvide med syv varehuse på et år har været krævende, samtidig med at vi hele tiden har fokus på effektivisering og omkostninger. Vi har ansat mange nye folk, og jeg har selv været nede i træningslokalerne. 12 varehuse på to år er mange i en lille organisation, fortsætter han.

LÆS OGSÅ: Power holder igen: Sigter mod driftsoverskud



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD