Ecco taber pusten i nyt årsregnskab
Overskuddet er faldende hos den danske skogigant, som har haft et udfordrende år. Det skyldes blandt andet hårde vilkår i detailhandlen.
Skogiganten Ecco har nu sat punktum for 2016 og kan i sin seneste årsrapport fremvise en sjælden opbremsning i væksten.
Omsætningen for det internationale skobrand, som har over 2.000 butikker i hele verden, landede på 1,25 mia. euro - svarende til 9,3. mia. kroner. Det er et marginalt fald på omkring 37 mio. kroner i forhold til året før.
Men samtidig dalede overskuddet for første gang i flere år og endte på 1,3 mia. kroner - omkring 100. mio. kroner mindre end i 2015.
Svært for detailhandlen
Hos Ecco er ledelsen tilfreds med årets resultat, som blandt andet har været påvirket af valutakurser og et hårdt detailmarked.
- På trods af en langsom vækst i den globale sko-industri, øgede produktionsomkostninger og hård konkurrence, så har Ecco opnået et fornuftigt resultat og samtidig øget markedsandelene, siger topchef Steen Borgholm i en pressemeddelelse, hvor han også kalder 2016 for et udfordrende år.
- Ud over det generelle prisfald på markedet som følge af lavere kundetrafik i de fysiske butikker er vi ramt af, at vores største kunde, den store amerikanske golfspecialist Golfsmith med 100 store butikker, gik konkurs i fjor, oplyser han til Børsen.
Netsalget hos Ecco steg med hele 46 procent i 2017, mens tallet for de fysiske butikker ligger på plus 10 procent.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter