Dom: Netto skal betale 400.000 for reklamefilm
Netto har med sine reklamefilm krænket en tidligere producents ophavsret og må punge ud med en bøde på 400.000 kroner.
400.000 kroner.
Det er prisen som Netto nu må betale for at have kopieret en række tidligere reklamefilm.
Det har Højesteret i går slået fast. Sagen drejer sig om 11 reklamefilm, som firmaet Brandhouse producerede for Netto i 2010 og 2011. De minder i høj grad om den række af reklamefilm, som Jesper Jargil producerede for discountkæden fra 1987 til 2007.
Det mener Jesper Jargil i hvert fald, og han har nu fået Højesterets ord for, at hans ophavsret er blevet krænket.
- Højesteret finder, at der foreligger en tilsigtet efterligning af Jesper Jargils reklamefilm, og at Jesper Jargil derfor har krav på et rimeligt vederlag og erstatning for eventuel yderligere skade, skriver Højesteret blandt andet i sin afgørelse.
Reklamer var kunstneriske værker
Dansk Supermarked, der står bag Netto, var ellers i første omgang blevet frifundet i Sø- og Handelsretten.
I Højesteret fandt man i stedet, at Jesper Jargils oprindelige reklamefilm må anses for kunstneriske værker, der nyder beskyttelse efter ophavsretsloven, og da Dansk Supermarked ikke kunne godtgøre, at Jesper Jargil havde overdraget sin ophavsret, blev Sø- og Handelsrettens dom ændret.
Højesteret skønnede, at den forseelse skal koste dagligvarekoncernen 400.000 samt udgifterne til sagsomkostninger i begge retsinstanser. Jesper Jargil havde oprindeligt krævet 700.000 kroner.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter