Disney bag endnu et udsalgsfænomen
Disney har introduceret sin egen lidt utraditionelle pendant til Black Friday. Ved premieren i år havde Force Friday et flot salgstal i USA kun overgået af Black Friday og Cyber Monday.
Ligesom udsalgsfænomenerne Black Friday og Cyber Monday stammer Force Friday – naturligvis – fra USA, hvor shoppingdagen skal sætte gang i salget af Star Wars-merchandise forud for en filmpremiere på en Star Wars-film.
- Udover at være en filmserie er Star Wars et verdenskendt brand, der snart er 40 år gammelt. Force Friday viser, hvordan man har formået at bære brandet ind i den digitale tidsalder ved at bruge sociale platforme til at aktivere de mange fans op til premieren. Samtidig styrker man partnerskabet og indtjeningen for de samarbejdspartnere, der producerer filmens merchandise.
Det forklarer Jes Schyum, nordisk kommunikationschef for Adobe, til detailfolk.dk.
Disney, som står bag Star Wars-filmene, har i år introduceret sin egen online-shopping-dag i USA for at sparke gang i merchandise-salget tre måneder før premieren på den nye film.
Og det har virket: Force Friday blev overgået af Black Friday med 46 procentpoint og Cyber Monday med 15 procentpoint i salget af merchandise, viser tal fra Adobes ADI-rapport.
Blandt de mest populære produkter er konsol- og PC-spil samt legetøj fra Lego, fremgår det af en pressemeddelelse om Disneys pendant til Black Friday.
LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked: Cyber Monday blev en succes
Dansk Star Wars-premiere i dag
I dag, onsdag den 16. december, udkommer ’Star Wars: The Force Awakens' i Danmark - også kendt som 'Star Wars Episode VII'.
- Disney har lidt utraditionelt valgt at skyde sit merchandise-salg i gang med sin egen shopping-dag. Vi kan se, at Force Friday blev omtalt 215.000 gange på de sociale medier på dagen, og at det blev den tredjestørste salgsdag af Star Wars-merchandise kun overgået af Black Friday og Cyber Monday, der traditionelt er blandt årets største shopping-dage, siger Jes Schyumfra Adobe.
Force Friday foregik den 4. september i USA.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter