Direktør kæmper imod afgørelse fra Sø- og Handelsretten
Ifølge Sø- og Handelsretten kan kunderne i tre butikker kræve deres abonnementsbetalinger tilbage. Men dommen bliver anket.
Kunder, der inden for de seneste år har betalt for et abonnement efter køb af varer på netbutitikkerne buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk, er ikke bundet af de pågældende abonnementsaftaler.
Sådan lyder en afgørelse fra Sø- og Handelsretten.
Forbrugerombudsmanden stævnede i oktober 2020 selskaberne bag netbutikkerne, fordi man ikke mente, at det har fremgået tydeligt nok, at der var tale om en abonnementsordning.
Retten har desuden pålagt netbutikkerne at orientere kunderne om, at de ikke er bundet af abonnementerne og derfor kan kræve tilbagebetaling.
Men direktøren for de tre butikker, Rasmus Andersen, kæmper imod og anker dommen, lyder beskeden til Finans.
- Vi har gennem de seneste år adskillige gange rettet henvendelse til Forbrugerombudsmanden for at sikre os, at vi arbejder i tråd med Forbrugerombudsmandens tolkning af reglerne, siger Rasmus Andersen i en pressemeddelelse ifølge mediet.
- Til vores store undren har Forbrugerombudsmanden på intet tidspunkt ønsket at mødes med os, tale med os eller yde brugbar vejledning, siger han.
Har modtaget mange klager
Forbrugerombudsmanden har modtaget 415 klager over buuks.dk, 165 klager over pluus.dk og 216 klager over sayve.dk.
- Vi har ønsket at få fastslået, at man hverken må eller kan tjene penge ved at skjule abonnementer for forbrugerne. Derfor har vi både politianmeldt virksomhederne og anlagt denne retssag om tilbagebetaling, der nu er blevet afgjort af Sø- og Handelsretten, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen som reaktion på dommen.
- Sø- og Handelsretten fastslår, at forbrugerne ikke er bundet af abonnementsaftalerne. Forbrugerne må derfor som udgangspunkt kunne kræve deres abonnementsbetalinger tilbagebetalt fra virksomhederne, siger hun i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Flere nyheder på top 20-liste over de mest brugte netbutikker
Læs hele artiklen på FinansFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter