Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Detailhandlen bliver presset af krav om samfundsansvar

Foto: detailfolk.dk



Monday den 17 February 2020 kl. 08:09 af: Kristian Holgersen

Mange virksomheder oplever et stigende forventningspres for at udvise samfundsansvar. Og detailhandlen er mest udsat.

En frisk analyse fra Dansk Erhverv viser, at rigtig mange virksomheder mærker et stigende pres for at fokusere mere på bæredygtighed og socialt ansvar. Men det er ikke lige fordelt.

- Helt generelt oplever store virksomheder et større pres for at udvise samfundsansvar end de små, siger Malene Thiele i en pressemeddelelse. Hun er CSR-chef i Dansk Erhverv:

- Men der er mange variationer fra branche til branche. Det oplevede pres og de gevinster, du forventer dig af en indsats, er i høj grad beroende på hvilke branche, du ser ind i, fortsætter hun.

Gennem 2019 har 34 procent af virksomhederne i Dansk Erhverv oplevet et stigende forventningspres i forhold til at udvise mere samfundsansvar.

Størst pres på detailhandlen

Ser man alene på tallene for detailhandlen, så har lige over halvdelen (51 procent) af virksomhederne oplevet et stigende pres. Det er markant over gennemsnittet, men det har en forklaring, mener Malene Thiele.

- Detailbranchen og dagligvarehandlen er et knudepunkt for danskernes hverdag og binder tusindvis af virksomheder og forbrugere sammen. Det er derfor naturligt, at mange fokuserer på netop detailhandlen, når talen falder på danskernes bæredygtige adfærd, siger hun.

Presset kommer fra forskellige aktører, fremgår det af rapporten.

77 procent af detailvirksomhederne oplever pres fra politisk hold, mens 68 procent fremhæver private forbrugere, bestyrelse og direktion samt medarbejdere. Blot 56 procent nævner pres fra investorer.

Forbedrer omdømmet

Blandt gevinsterne ved at udvise samfundsansvar fremhæver flest virksomheder (65 procent) en forbedring af omdømme og brand. Dernæst kommer goodwill hos samarbejdspartnere og politikere med 58 procent.

- Den voksende folkelige bevidsthed om samfundsansvar, herunder ikke mindst i forhold til klimaet, kombineret med den generelt hårde konkurrencesituation i dagligvarehandlen, er formodentlig årsagen til at branding og omdømme fylder relativt meget som mulig gevinst netop i denne branche, siger Malene Thiele.

Data er indsamlet blandt Dansk Erhvervs medlemmer i oktober 2019, og 779 virksomheder har besvaret undersøgelsen.

LÆS OGSÅ: Forbrugere belønner bæredygtige brands



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD