Detailhandlen bliver presset af krav om samfundsansvar
Mange virksomheder oplever et stigende forventningspres for at udvise samfundsansvar. Og detailhandlen er mest udsat.
En frisk analyse fra Dansk Erhverv viser, at rigtig mange virksomheder mærker et stigende pres for at fokusere mere på bæredygtighed og socialt ansvar. Men det er ikke lige fordelt.
- Helt generelt oplever store virksomheder et større pres for at udvise samfundsansvar end de små, siger Malene Thiele i en pressemeddelelse. Hun er CSR-chef i Dansk Erhverv:
- Men der er mange variationer fra branche til branche. Det oplevede pres og de gevinster, du forventer dig af en indsats, er i høj grad beroende på hvilke branche, du ser ind i, fortsætter hun.
Gennem 2019 har 34 procent af virksomhederne i Dansk Erhverv oplevet et stigende forventningspres i forhold til at udvise mere samfundsansvar.
Størst pres på detailhandlen
Ser man alene på tallene for detailhandlen, så har lige over halvdelen (51 procent) af virksomhederne oplevet et stigende pres. Det er markant over gennemsnittet, men det har en forklaring, mener Malene Thiele.
- Detailbranchen og dagligvarehandlen er et knudepunkt for danskernes hverdag og binder tusindvis af virksomheder og forbrugere sammen. Det er derfor naturligt, at mange fokuserer på netop detailhandlen, når talen falder på danskernes bæredygtige adfærd, siger hun.
Presset kommer fra forskellige aktører, fremgår det af rapporten.
77 procent af detailvirksomhederne oplever pres fra politisk hold, mens 68 procent fremhæver private forbrugere, bestyrelse og direktion samt medarbejdere. Blot 56 procent nævner pres fra investorer.
Forbedrer omdømmet
Blandt gevinsterne ved at udvise samfundsansvar fremhæver flest virksomheder (65 procent) en forbedring af omdømme og brand. Dernæst kommer goodwill hos samarbejdspartnere og politikere med 58 procent.
- Den voksende folkelige bevidsthed om samfundsansvar, herunder ikke mindst i forhold til klimaet, kombineret med den generelt hårde konkurrencesituation i dagligvarehandlen, er formodentlig årsagen til at branding og omdømme fylder relativt meget som mulig gevinst netop i denne branche, siger Malene Thiele.
Data er indsamlet blandt Dansk Erhvervs medlemmer i oktober 2019, og 779 virksomheder har besvaret undersøgelsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter