Detailgiganter i strid om god handelsskik
Kun én af de to største dagligvareforhandlere i Danmark vil skrive under på EU's principper om fair samhandelsvilkår. Og det undrer leverandørerne.
EU har for nyligt lanceret et initiativ, der skal fremme mere effektive markedsvilkår og fair samhandel. Det bakkes op af dagligevareforhandlerne i de fleste EU-lande, men ikke i Danmark. Det skriver Berlingske Business.
Her vil Dansk Supermarked nemlig ikke skrive under på initiativet.
- Vi kan ikke umiddelbart se, at det tjener vores kunders interesse at skrive under, hvorfor det ikke er noget, vi har tænkt os at gøre, siger pressechef i Dansk Supermarked, Mads Grand til Berlingske Business
Atitude undrer DLF
Der har i mange år været hårde forhandlinger mellem leverandørerne og dagligvarekæderne i Danmark. Men det forhindrer ikke nødvendigvis, at man skriver under på EU's initiativ, mener formand i Dagligvareleverandørerne (DLF) Niels Jensen.
- Det er et underligt signal fra detailhandlen, og det stiller det naturlige spørgsmål: Hvorfor ikke, spørger Niels Jensen.
Han glæder sig over, at Coop dog har valgt at skrive under. Og i Coop kan man da heller ikke se, hvorfor der skulle være problemer med at skrive under.
- Vi synes, det er et godt initiativ, og vi mener, det er rigtigt at tilslutte sig principperne. Det er pinligt, at Danmark er fod-slæbende på det her område, og vi vil gerne vise vejen, siger food-direktør i Coop Jens Visholm.
Gør det en forskel?
I Dansk Erhverv mener man dog ikke, at initiativet gør den store forskel. Derfor har man hverken valgt at fraråde det eller anbefale det.
- Vi har bortset fra de administrative byrder ingen problemer med principperne, men vi mener, at de afspejler, hvad der er gældende praksis i Danmark, siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.
Det er Niels Jensen dog ikke helt enig i, da han mener at initiativet kan give en god referenceramme om de årlige forhandlinger.
- Vi må erkende, at der er en stor dominans fra detailhandlens side, og det betyder, man skal være mere opmærksom på, at den dominerende position ikke udnyttes, siger han.
LÆS OGSÅ: Ekspert: Der er perspektiver i Dansk Supermarkeds satsning på mobilbetalinger
Læs hele artiklen på Berlingske BusinessFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter