Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Detailgiganter i strid om god handelsskik

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 25 March 2015 kl. 08:37 - Kilde: Berlingske Business

Kun én af de to største dagligvareforhandlere i Danmark vil skrive under på EU's principper om fair samhandelsvilkår. Og det undrer leverandørerne.

EU har for nyligt lanceret et initiativ, der skal fremme mere effektive markedsvilkår og fair samhandel. Det bakkes op af dagligevareforhandlerne i de fleste EU-lande, men ikke i Danmark. Det skriver Berlingske Business.

Her vil Dansk Supermarked nemlig ikke skrive under på initiativet.

- Vi kan ikke umiddelbart se, at det tjener vores kunders interesse at skrive under, hvorfor det ikke er noget, vi har tænkt os at gøre, siger pressechef i Dansk Supermarked, Mads Grand til Berlingske Business


Atitude undrer DLF

Der har i mange år været hårde forhandlinger mellem leverandørerne og dagligvarekæderne i Danmark. Men det forhindrer ikke nødvendigvis, at man skriver under på EU's initiativ, mener formand i Dagligvareleverandørerne (DLF) Niels Jensen.

- Det er et underligt signal fra detailhandlen, og det stiller det naturlige spørgsmål: Hvorfor ikke, spørger Niels Jensen.

Han glæder sig over, at Coop dog har valgt at skrive under. Og i Coop kan man da heller ikke se, hvorfor der skulle være problemer med at skrive under.

- Vi synes, det er et godt initiativ, og vi mener, det er rigtigt at tilslutte sig principperne. Det er pinligt, at Danmark er fod-slæbende på det her område, og vi vil gerne vise vejen, siger food-direktør i Coop Jens Visholm.


Gør det en forskel?

I Dansk Erhverv mener man dog ikke, at initiativet gør den store forskel. Derfor har man hverken valgt at fraråde det eller anbefale det. 

- Vi har bortset fra de administrative byrder ingen problemer med principperne, men vi mener, at de afspejler, hvad der er gældende praksis i Danmark, siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Det er Niels Jensen dog ikke helt enig i, da han mener at initiativet kan give en god referenceramme om de årlige forhandlinger. 

- Vi må erkende, at der er en stor dominans fra detailhandlens side, og det betyder, man skal være mere opmærksom på, at den dominerende position ikke udnyttes, siger han.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Der er perspektiver i Dansk Supermarkeds satsning på mobilbetalinger

Læs hele artiklen på Berlingske Business


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD