Detailbranchen beskyldes for kaffefusk
Har detailbranchen glemt at sætte prisen ned på kaffe efter kaffehøsten igen går godt? Det mener Det Socioøkonomiske Råd.
Den danske detailbranche kradser 700 millioner kroner for meget ind på kaffesalget om året. Sådan lyder kritikken i en ny rapport fra Det Socioøkonomiske Råd, Sopec, skriver Pol.dk.
Ifølge rapporten har priserne været kunstigt høje siden 2011, hvor kaffehøsten gik dårligt, og kaffeprisen fik et ordentlig nyk opad. Men nu har detailbranchen måske 'glemt' at sætte priserne ned igen, selv om dette års høst er gået langt bedre.
- Prisen vil finde sit eget leje på et marked med mange købere og mange sælgere. Når den ikke gør det, er der asymmetri. Det kan være uigennemsigtighed i produktet, eller også kan det være monopol-, kartel- eller oligopoltilstande (få dominerende markedsaktører, red). Andre forklaringer gives ikke, siger bestyrelsesformand i Sopec, Mikael Hertig til Pol.dk.
Coop og DS afviser kritik
Hos både Coop og Dansk Supermarked afviser man dog, at prisen på kaffe skulle være kunstigt høj.
- Dollaren har været høj i 2012. Men det væsentligste er, at distributørerne har haft problemer med at købe kaffe. Brasilien har holdt på den, og derfor er der handlet med store differentialer, selv om prisen har været lav«, siger kategorichef i Coop, Susanne Hegnbo til Pol.dk og hun bakkes op ad indkøbsdirektøren hos Dansk Supermarked.
Begge spår dog et prisfald på kaffe fra januar af.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter