Det store handels-boom på nettet flader ud i Europa
Coronakrisen løftede nethandlen op på et højere niveau, men nu er luften gået af de vilde vækstrater, viser opgørelse.
På de tre største markeder for e-handel i Europa - Tyskland, Frankrig og Storbritannien - holder den samlede omsætning nogenlunde det høje niveau fra coronakrisens første tid.
Det skriver DI Handel i en gennemgang af tal fra Euromonitor.
Størrelsesmæssigt er e-handlen altså langtfra tilbage til normalen fra før coronakrisen, men de vilde vækstrater er væk.
- Sammenlignes den deflaterede e-handelsomsætning i 2022 med udviklingen i stigningstakten, der gjorde sig gældende i perioden 2015 til 2019, bliver det tydeligt, at væksten i e-handelsomsætningen falder tilbage mod den trend fra før Covid-19 og dermed nærmer sig en normalisering, skriver DI Handel.
Korrigerer man for prisudvikling er stigningen fra 2020 til 2022 1,1 procent i Tyskland, mens der var tale om et lille fald på -1,4 procent i Storbritannien. Frankrig falder med 7,4 procent.
Uden at korrigere for prisudvikling ligger både Tyskland og Storbritannien med et solidt plus, mens Frankrig næsten går i nul.
LÆS OGSÅ: Flere ser nethandel som en trussel mod lokale butikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter