Ingen kan sikre sig mod kortsvindel
Når forbrugerne handler på nettet, er de blevet langt mere udsatte, fordi hackere er blevet meget mere avancerede.
De fleste forbrugere er efterhånden blevet opmærksomme på, at de ikke skal give deres oplysninger til hvem som helst på nettet.
Til gengæld kan man som almindelig forbruger være meget udsat blot ved at handle i almindelige netbutikker.
Det skyldes, at hackere er begyndt at gå efter større virksomheder og deres registre over forbrugernes kreditkortoplysninger. Det skriver Politiken.
Detailkæden Bahne er et godt eksempel på den udvikling. Bahnes netbutik har været lukket i over en måned, og det skyldes netop et angreb fra hackere, som gik efter kundernes private oplysninger.
Heldigvis nåede kortene at blive spærret i tide, så der ikke var nogen, som tabte penge på angrebet.
Forbrugerne kan intet gøre
Den nye type angreb bliver mere og mere almindelige, forklarer Danske Banks ekspert i bekæmpelse af netsvindel, senioranalytiker Sune Gabelgaard.
- Med de store mængder digitale data, der kører rundt på internettet, kan ingen længere vide sig sikre. Vi er alle potentielle ofre for netsvindel, uanset hvor meget vi passer på, siger han til Politiken og fortsætter:
- Det er en hel industri, der bare bliver mere og mere effektiv. Du kan sidde med dit kort i lommen, og så fordi du engang har brugt det til en handel på internettet, er der nogen i den anden ende, som ikke helt kunne finde ud af at håndtere kortet korrekt. Så er dine data faktisk sluppet fri i cyberspace, og så kan de forkerte mennesker få fat i dem.
Daske Bank registrerede sidste år næsten 18.000 sager om internetsvindel, hvor kunderne bad banken erstatte deres tab.
LÆS OGSÅ: Hackerangreb lukker netbutikken hos dansk kæde
Læs hele artiklen på PolitikenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter