Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Derfor valgte Dansk Supermarked og wupti.com hinanden

Foto: Dansk Supermarked



Thursday den 21 May 2015 kl. 10:24 - Kilde: Flere medier

Både Dansk Supermarked og tidligere wupti.com-ejer Niels Thorborg havde gode grunde til at indgå en aftale om et salg.

Dansk Supermarked købte i går 100 procent af netgiganten wupti.com

LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked køber wupti.com

Forud for aftalen var gået nogle overvejelser fra begge parter, skriver flere medier.

Hos Dansk Supermarked ønskede man sig et digitalt forretningsben uafhængig af de fysiske butikker.

- Vi manglede en pure player - en spiller på markedet, som er uafhængig af de fysiske butikker, hvormed vi på den måde kan agere langt mere agilt, end vi ellers kunne, siger adm. direktør Per Bank til Berlingske Business.

Ved at overtage wupti.com kan Dansk Supermarked skyde genvej til en førerposition inden for dansk e-handel.

- Vi kunne selv bygge det op, men det ville tage os tre til fem år. Er der noget, som man ikke har, når man taler online, så er det tid. Derfor var det oplagt at se på, hvem der var den bedste onlinespiller i Danmark, som man kunne få fat på, siger Per Bank til Børsen.

Var ikke til salg

Niels Thorborg havde før buddet fra Dansk Supermarked ikke overvejet at sælge wupti.com.

- Jeg ville ikke sælge virksomheden, men der var en, der ville købe den. Så forhandler man, sagde han ifølge Børsen på pressemødet i går umiddelbart efter offentliggørelsen af aftalen.

Prisen vil ingen af parterne ud med, men der spekuleres i mange forskellige beløb. Ifølge Børsens oplysninger har Niels Thorborg sikret sig en større trecifret milliongevinst ved salget, mens Frederik Aakard, der er partner i corporate finance-huset Audon, over for Berlingske Business vurderer, at handelsprisen ikke ligger under 60-70 millioner kroner.

- Og tallet kan potentielt være endnu større, hvis Dansk Supermarked har følt sig presset til at komme med på e-handelsvognen, siger han til avisen.

Har skabt bedre resultater

Siden Niels Thorborgs første opkøb i wupti.com er resultaterne blevet bedre. De sidste fire år har selskabet givet overskud. I 2012 og 2013 på lidt over fem millioner kroner før skat, mens 2014 også gav overskud, selvom tallene for året endnu ikke er offentliggjort, skriver Fyens.dk.

Wupti.com blev stiftet i 2006 og har omkring 10.000 varenumre i sortimentet. Det gør virksomheden til en af Danmarks største inden for onlinesalg af forbrugerelektronik og hårde hvidevarer.

Dansk Supermarked driver kæderne Føtex, Bilka, Netto og Salling samt webshoppen Bilka.dk. Dagligvarekoncernen omsætter for cirka 57 milliarder kroner om året.

LÆS OGSÅ: Dansk rigmand køber hele Wupti



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD