Derfor valgte Dansk Supermarked og wupti.com hinanden
Både Dansk Supermarked og tidligere wupti.com-ejer Niels Thorborg havde gode grunde til at indgå en aftale om et salg.
Dansk Supermarked købte i går 100 procent af netgiganten wupti.com
LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked køber wupti.com
Forud for aftalen var gået nogle overvejelser fra begge parter, skriver flere medier.
Hos Dansk Supermarked ønskede man sig et digitalt forretningsben uafhængig af de fysiske butikker.
- Vi manglede en pure player - en spiller på markedet, som er uafhængig af de fysiske butikker, hvormed vi på den måde kan agere langt mere agilt, end vi ellers kunne, siger adm. direktør Per Bank til Berlingske Business.
Ved at overtage wupti.com kan Dansk Supermarked skyde genvej til en førerposition inden for dansk e-handel.
- Vi kunne selv bygge det op, men det ville tage os tre til fem år. Er der noget, som man ikke har, når man taler online, så er det tid. Derfor var det oplagt at se på, hvem der var den bedste onlinespiller i Danmark, som man kunne få fat på, siger Per Bank til Børsen.
Var ikke til salg
Niels Thorborg havde før buddet fra Dansk Supermarked ikke overvejet at sælge wupti.com.
- Jeg ville ikke sælge virksomheden, men der var en, der ville købe den. Så forhandler man, sagde han ifølge Børsen på pressemødet i går umiddelbart efter offentliggørelsen af aftalen.
Prisen vil ingen af parterne ud med, men der spekuleres i mange forskellige beløb. Ifølge Børsens oplysninger har Niels Thorborg sikret sig en større trecifret milliongevinst ved salget, mens Frederik Aakard, der er partner i corporate finance-huset Audon, over for Berlingske Business vurderer, at handelsprisen ikke ligger under 60-70 millioner kroner.
- Og tallet kan potentielt være endnu større, hvis Dansk Supermarked har følt sig presset til at komme med på e-handelsvognen, siger han til avisen.
Har skabt bedre resultater
Siden Niels Thorborgs første opkøb i wupti.com er resultaterne blevet bedre. De sidste fire år har selskabet givet overskud. I 2012 og 2013 på lidt over fem millioner kroner før skat, mens 2014 også gav overskud, selvom tallene for året endnu ikke er offentliggjort, skriver Fyens.dk.
Wupti.com blev stiftet i 2006 og har omkring 10.000 varenumre i sortimentet. Det gør virksomheden til en af Danmarks største inden for onlinesalg af forbrugerelektronik og hårde hvidevarer.
Dansk Supermarked driver kæderne Føtex, Bilka, Netto og Salling samt webshoppen Bilka.dk. Dagligvarekoncernen omsætter for cirka 57 milliarder kroner om året.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter