Derfor vælger kunder de fysiske butikker
Fakta
Derfor handler vi i den fysiske butik - Undersøgelsen
Interresearch spurgte 1.249 personer om følgende: Du bedes overveje, hvilke varer du inden for de seneste 12 måneder har købt i butikker, selvom de sælges på nettet til en lavere pris. Angiv venligst de årsager, der fik dig til at vælge fysiske butikker frem for netbutikker?
Sådan svarede danskerne:
Når jeg vil se og prøve varen - 64 procent
Når varen fås i en butik så jeg kan få varen med det samme - 60 procent
Når jeg har brug for efterfølgende service, fx ved køb af cykel eller computer - 48 procent
Når jeg har brug for vejledning til at vælge varen - 42 procent
Når varen fås i en butik, jeg kan lide og ønsker at være loyal overfor - 30 procent
Når jeg har lyst til en eksklusiv købsoplevelse - 10 procent
Der er givet mange dommedagsprofetier om de fysiske butikker. Men en ny undersøgelse viser, at kunderne stadig finder gode grunde til at gå ud i butikkerne.
Den fremadstormende e-handel har givet mange fysiske butikker åndenød, og flere har i den forbindelse givet spådomme om, at den fysiske butik snart vil være fortid.
Men helt så galt går det nu næppe. I hvert fald viser en ny undersøgelse, som Interresearch har foretaget for Dansk Erhverv, at der er flere forskellige faktorer, der får kunderne til at foretrække en god gammeldags shoppetur i "den virkelige verden" frem for den virtuelle.
Grunde til at handle i fysiske butikker
I undersøgelsen har 1.249 personer angivet, hvilke faktorer, der fik dem til at købe en vare i en fysisk butik, skønt de vidste den fandtes billigere på nettet.
Over halvdelen af de adspurgte (60-64 procent) svarede, at gik i den fysiske butik, fordi de ville se og prøve varen, og også fordi de kunne få varen med hjem med det samme.
- De fysiske butikker har andre ting at tilbyde. Man kan for eksempel få lov at prøve varen, få vejledning og man kan få varen hjem med det samme, siger Caroline Kirk, erhvervspolitisk konsulent Dansk Erhverv til detailfolk.dk og tilføjer:
- Der er også visse varer eksempelvis cykler og visse elektronikvarer, hvor folk ikke præcis ved, hvad de har brug for, inden de går ned i butikken. Også her vælger mange at gå i den fysiske butik frem for at handle på nettet.
Shopping en oplevelse
Undersøgelsen viser også, at folk foretrækker at handle i den fysiske butik frem for onlinebutikken, fordi de føler de kan få bedre vejledning, og af loyalitet overfor butikken. En ud af ti svarer desuden, at selve oplevelsen ved shopping har en værdi for dem.
- Selv om nogle vælger at købe julegaverne på nettet for at undgå julestres, er der også mange, der gerne ser det som en hyggelig og social oplevelse, hvor de går ud med andre, får lidt gløgg og shopper julegaver, forklarer Caroline Kirk.
Netbutikker vil efterkomme kundekrav
Hun er dog ikke i tvivl om, at netbutikkerne vil prøve at efterkomme kundernes behov.
- Der er ingen tvivl om at onlinebutikkerne vil skæve til denne undersøgelse og forsøge at imødekomme kunderne. Allerede nu ser vi flere onlinebutikker der tilbyder særlig vejledning på deres side, ligesom flere netbutikker åbner showrooms, så kunderne kan komme og prøve varen.
Nyeste tal fra FDIH viser da også, at e-handlen tilsyneladende kun går en vej, og det er op. I 2012 handlede danskerne på nettet for ca. 51 milliarder kroner, en stigning på 11 procent i forhold til 2011.
Tallene gælder både for "rene" netbutikker og butikker med tilhørende onlineshops. Hos Dansk Erhverv er man da også stor fortaler for, at detailbutikker, så vidt det er muligt, forsøger at etablere sig på alle platforme.
- Dagens forbrugere forventer at blive mødt på hjemmesider og sociale medier, på mobilen og i den fysiske butik. Handelskanalerne smelter sammen – de supplerer hinanden. Derfor gælder det i dag for detailhandlen om at være synlig på flere platforme. De fysiske butikker behøver ikke nødvendigvis konkurrere på prisen med e-handel og mobilhandel. De skal trække på deres fordele og ellers sørge for at være til stede der, hvor forbrugerne er, udtaler Caroline Kirk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter