Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Derfor vælger kunder de fysiske butikker

Foto: detailfolk.dk



Fakta

Derfor handler vi i den fysiske butik - Undersøgelsen

Interresearch spurgte 1.249 personer om følgende: Du bedes overveje, hvilke varer du inden for de seneste 12 måneder har købt i butikker, selvom de sælges på nettet til en lavere pris. Angiv venligst de årsager, der fik dig til at vælge fysiske butikker frem for netbutikker?

Sådan svarede danskerne: 

Når jeg vil se og prøve varen - 64 procent

Når varen fås i en butik så jeg kan få varen med det samme - 60 procent

Når jeg har brug for efterfølgende service, fx ved køb af cykel eller computer - 48 procent

Når jeg har brug for vejledning til at vælge varen - 42 procent

Når varen fås i en butik, jeg kan lide og ønsker at være loyal overfor - 30 procent

Når jeg har lyst til en eksklusiv købsoplevelse - 10 procent

Thursday den 17 January 2013 kl. 06:10 af: Simone Hansen

Der er givet mange dommedagsprofetier om de fysiske butikker. Men en ny undersøgelse viser, at kunderne stadig finder gode grunde til at gå ud i butikkerne.

Den fremadstormende e-handel har givet mange fysiske butikker åndenød, og flere har i den forbindelse givet spådomme om, at den fysiske butik snart vil være fortid. 

Men helt så galt går det nu næppe. I hvert fald viser en ny undersøgelse, som Interresearch har foretaget for Dansk Erhverv, at der er flere forskellige faktorer, der får kunderne til at foretrække en god gammeldags shoppetur i "den virkelige verden" frem for den virtuelle. 

Grunde til at handle i fysiske butikker

I undersøgelsen har 1.249 personer angivet, hvilke faktorer, der fik dem til at købe en vare i en fysisk butik, skønt de vidste den fandtes billigere på nettet. 

Over halvdelen af de adspurgte (60-64 procent) svarede, at gik i den fysiske butik, fordi de ville se og prøve varen, og også fordi de kunne få varen med hjem med det samme. 

- De fysiske butikker har andre ting at tilbyde. Man kan for eksempel få lov at prøve varen, få vejledning og man kan få varen hjem med det samme, siger Caroline Kirk, erhvervspolitisk konsulent Dansk Erhverv til detailfolk.dk og tilføjer: 

- Der er også visse varer eksempelvis cykler og visse elektronikvarer, hvor folk ikke præcis ved, hvad de har brug for, inden de går ned i butikken. Også her vælger mange at gå i den fysiske butik frem for at handle på nettet.

Shopping en oplevelse

Undersøgelsen viser også, at folk foretrækker at handle i den fysiske butik frem for onlinebutikken, fordi de føler de kan få bedre vejledning, og af loyalitet overfor butikken. En ud af ti svarer desuden, at selve oplevelsen ved shopping har en værdi for dem.

- Selv om nogle vælger at købe julegaverne på nettet for at undgå julestres, er der også mange, der gerne ser det som en hyggelig og social oplevelse, hvor de går ud med andre, får lidt gløgg og shopper julegaver, forklarer Caroline Kirk. 

Netbutikker vil efterkomme kundekrav

 Hun er dog ikke i tvivl om, at netbutikkerne vil prøve at efterkomme kundernes behov. 

- Der er ingen tvivl om at onlinebutikkerne vil skæve til denne undersøgelse og forsøge at imødekomme kunderne. Allerede nu ser vi flere onlinebutikker der tilbyder særlig vejledning på deres side, ligesom flere netbutikker åbner showrooms, så kunderne kan komme og prøve varen.

Nyeste tal fra FDIH viser da også, at e-handlen tilsyneladende kun går en vej, og det er op. I 2012 handlede danskerne på nettet for ca. 51 milliarder kroner, en stigning på 11 procent i forhold til 2011. 

Tallene gælder både for "rene" netbutikker og butikker med tilhørende onlineshops. Hos Dansk Erhverv er man da også stor fortaler for, at detailbutikker, så vidt det er muligt, forsøger at etablere sig på alle platforme. 

- Dagens forbrugere forventer at blive mødt på hjemmesider og sociale medier, på mobilen og i den fysiske butik. Handelskanalerne smelter sammen – de supplerer hinanden. Derfor gælder det i dag for detailhandlen om at være synlig på flere platforme. De fysiske butikker behøver ikke nødvendigvis konkurrere på prisen med e-handel og mobilhandel. De skal trække på deres fordele og ellers sørge for at være til stede der, hvor forbrugerne er, udtaler Caroline Kirk.
 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD