Denne kæde har Danmarks mest tilfredse kunder
Fakta om undersøgelsen
Sådan beregner Brandhouse Customer Centric scoren:
- 12.000 kunder er blevet spurgt om, hvilke virksomheder de senest har været i kontakt/handlet med (sommeren 2013).
- Kunderne udvalgte de virksomheder, de senest havde været i kontakt med/handlet hos fordelt på 39 brancher (12 overordnede kategorier).
- I alt har Brandhouse indsamlet data på 201 service- og detailvirksomheder med minimum 100 respondenter.
- Kunderne er blevet stillet seks essentielle spørgsmål omkring hver virksomhed, ud fra behovsdækning, nemhed og samlet oplevelse.
- Kundens loyalitet er vurderet ud fra anbefalingsgrad, præference og sandsynlighed for genkøb.
En undersøgelse blandt 12.000 danskere har netop kåret virksomheden med de mest tilfredse kunder. I år blev den overordnede vinder en dagligvarekæde.
Hvert år tager marketing- og kommunikationsbureauet Brandhouse temperaturen på kundernes oplevelser i den omfattende undersøgelse kaldet Costumer Centric Survey.
Undersøgelsen gennemføres af YouGov, og mere end 12.000 danskere bliver spurgt om deres kundeoplevelser de steder, de senest har handlet, om de vil anbefale butikken eller mærket, og hvorvidt de vil handle der igen.
Vinderne er dem der tager kunderne seriøst
Årets overordnede vinder blev dagligvarekæden Irma, og det brand der er mest anbefalet i undersøgelsen er Skoda. Og ifølge Brandhouse er opskriften på succes og høje placeringer meget klar: De virksomheder, der scorer højest i undersøgelsen, tager kunderelationerne alvorligt og har fokus på kunderne helt op på ledelsesgangene.
LÆS OGSÅ: Ismand bliver ny topchef i Irma
Stiig Helgens Binggeli, CEO for Brandhouse, uddyber og er ikke i tvivl om, hvad de to vindere gør rigtigt:
- Irma og Skoda har det tilfælles, at de forstår kundernes behov – og vælger at arbejde med dem konsekvent og metodisk. Irma er på mange måder en oplagt vinder, fordi de tænker service og oplevelser ind i alt, hvad de gør, lige fra kassedamen til deres kundeblad ”Krydderiet”. Skoda er lidt af en sensation. Fra at have været et brand, der nærmest var til grin, scorer de nu højest på et af de allervigtigste parametre når det gælder kundetilfredshed. Nemlig, at kunderne i langt højere grad vil anbefale Skoda end andre bilmærker til venner og familie. Det er en faktor, der får en virksomhed til at overleve og tjene flere penge end konkurrenterne, forklarer Stiig Helgens Binggeli .
Kunderne har magten
Blandt de brancher, der i følge undersøgelsen, ikke har nok fokus på kunderelationer, finder vi ejendomsmæglere, biludlejere og netudbydere. Særligt ejendomsmæglerbranchen får bundkarakter af danskerne, og her er det de mandlige kunder, der har den dårligste opfattelse af branchen.
Stiig Helgens Binggeli fra Brandhouse mener, at noget af det undersøgelsens bundskrabere ikke tager højde for er, at den teknologiske udvikling har ændret kundernes medievaner, kommunikationsmuligheder og købsadfærd.
- I dag ved privatkunder mere end de ansatte i butikkerne om de varer, de vil købe, og ingen køber eks. en rejse på nettet uden at sammenligne priser og læse anbefalinger fra andre kunder. Det er ny viden for mange virksomheder forklarer Stiig Helgens Binggeli.
LÆS OGSÅ: Irma er blandt Danmarks bedste arbejdspladser
Succesen starter og slutter med kunderne
Brandhouse vil med undersøgelsen blandt andet gerne sætte fokus på kundeoplevelserne, serviceniveauet og den ændrede købsadfærd.
- Vores undersøgelse viser, at der er en klar sammenhæng mellem gode kundeoplevelser og høj kundeloyalitet. Men alt for mange virksomheder og ledere overser betydningen af struktureret viden om kunder og deres adfærd. Og alt for mange direktioner prioriterer ikke kunderelationer som et væsentligt element i deres virksomheds succes. Det er en farlig strategi, for i dag er kunderne hurtige til at vælge ny leverandør eller nærbutik mener Stiig Helgens Binggeli, og afslutter:
- Hvis man vil have en succesfuld forretning må man derfor tage kunderne alvorligt. Der er mange håndtag, der skal drejes på for at skabe en succesfuld service- eller detailvirksomhed, men succesen starter og slutter med kunderne.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter