Denne aldersgruppe bruger flest penge
En bestemt aldersgruppe giver ungdommen baghjul og står for den suverænt største andel af det private forbrug, viser rapport.
Mange reklamer henvender sig især til unge mennesker, men måske kunne det betale sig at give en anden aldersgruppe endnu mere opmærksomhed.
Det er nemlig danskere i alderen fra 40-65 år, som er de klart største forbrugere. Sådan lyder konklusionen i en ny rapport fra analysevirksomheden Marketminds og De Lokale Ugeaviser.
I alt står gruppen af modne forbrugere, der er vokset op under den økonomiske højkonjunktur i 1960’erne og 1970’erne, for 52 procent af det samlede forbrug. Det svarer til et årligt privatforbrug på 285 mia. kroner.
Til sammenligning står de unge i alderen 20-39 år for blot 144 mia. kroner - hvilket svarer til 26 procent. Så for hver 100 kroner ungdommen spenderer, hiver den ældre generation 138 kroner op af lommen, viser en beregning i rapporten.
Ifølge undersøgelsen er de modne forbrugere også de mest materialistiske. De har med andre ord ikke svært ved at finde noget at bruge pengene på. Som eksempler bliver investeringer i hjemmet, nye gadgets, behovet for en god bil og nyt tøj blandt andet fremhævet.
Se hele rapporten om de modne forbrugere her.
LÆS OGSÅ: Forbrugertilliden overrasker positivt - men detailsalget er uændret
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter