Danskerne impulsshopper på nettet
Hver tredje køb på nettet er et impulskøb, viser en ny undersøgelse.
Flere netkunder lægger et par varer i den virtuelle indkøbskurv, som de ikke har planlagt at købe, når de klikker rundt på nettet.
Hver tredje køb online er nemlig et impulskøb, viser nye tal fra Dansk e-handelsanalyse fra maj.
Det er især mobiltelefonen, der benyttes til de impulsive køb. 41 procent af danskernes køb via mobiltelefonen skete som impulskøb i maj, mens det kun var det halve med en pc.
- Det ligger lige for, at vi bruger mobilen til en spontan handel, fordi vi altid har den på os. Så der er ikke langt fra inspiration til køb. Det er lidt sværere at bevarer impulsen, hvis man først skal have liv i en pc, siger kommunikationschef i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Henrik Theil, i en udtalelse.
Sammenligner ikke priser
Samtidig udnytter danskerne ikke alle mulighederne for at sammenligne priser og varer på nettet, for i gennemsnit skete halvdelen af alle køb i samme butik, hvor kunden valgte at søge efter varen.
- Vi ved, at op mod 2/3 af forbrugere vender tilbage til butikker, hvor de har handlet før. Men det overrasker os, at 53 procent slet ikke har foretaget et tjek af varer og priser i andre butikker inden køb. Der er dog store udsving, når vi ser på forskelle mellem varegrupperne, siger Henrik Theil og fortæller, at udstyr til både, cykler, biler, elektronik og sportsudstyr oftere bliver tjekket flere steder. Omvendt er kunderne ikke i tvivl, når de køber dagligvarer på nettet. Her er det næsten 8 ud af 10, der går direkte til den foretrukne butik.
Dansk E-handelsanalyse udsendes af FDIH i samarbejde med Post Danmark og analysebureauet Wilke.
LÆS OGSÅ: Ekspert: 6 gode råd til at håndtere de nye regler for e-handel
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter