Dansker i spidsen for nordisk modegigant
Danny Feltmann Espersen er ny adm. direktør i KappAhl.
4000 ansatte i en stor svensk modekoncern skal fra 1. december ledes af en dansker, som kender til både tøj, elektronik og juice.
Danske Danny Feltmann Espersen er blevet udnævnt til administrerende direktør for den svenske modekoncern KappAhl med hovedkontor syd for Göteborg. Virksomheden har 400 butikker fordelt i Sverige, Norge, Finland og Polen.
Danny Feltmann Espersen på 47 år bliver derfor leder for 4000 ansatte fordelt i 8 lande. Virksomheden omsatte i regnskabsåret 2014/2015 for 4,6 milliarder svenske kroner. Det svarer til 3,6 milliarder danske kroner. Men det er ikke helt godt nok, og derfor er Danny Feltmann Espersen blevet hentet ind.
- Det har været virksomhedens helt store udfordring, at omsætningen har stået stille de sidste fire år. Udfordringen er at ramme den definerede målgruppe bedre. Den udfordring har indtil videre kostet både i væksttal, profit og effektivitet. Så vi skal have strammet op på konceptet, siger Danny Feltmann Espersen til detailfolk.dk.
Stor erfaring fra H&M
Danny Feltmann Espersen har været ansat i H&M fra 1994 til 2011 i stillinger som koncernlogistikchef og ekspansionschef, så han kender til branchen og til konkurrenterne. Han ser dog ikke H&M som den største konkurrent.
- KappAhl er egentlig ikke i direkte konkurrence med H&M. Kæden lægger sig i købegruppen efter H&M. Man går efter +40 kvinder, som ønsker sig klassisk moderne tøj.
KappAhl findes ikke i Danmark, men ansættelsen af en dansk administrerende direktør kunne tyde på, at modekoncernen ser på Danmark som et potentielt marked. Og det kan også godt være en mulighed, fortæller Danny Feltmann Espersen - bare ikke lige de første år.
- Jeg synes jo, at det kunne være interessant at udvide med lande syd for Sverige i Danmark og Tyskland, men det bliver nok først om tre-fire år, når vi har hævet vores resultat til omkring 10 procent. Det skal vi lige have styr på først.
Tilbage til rødderne
Efter 17 år hos H&M aflagde Danny Feltmann Espersen et kort visit hos B&O, hvor han var global salgs- og marketingsdirektør fra 2011 til 2012.
De sidste tre år har han været administrerende direktør og medejer af hudplejeselskabet Karmameju, og så har han været bestyrelsesformand i Joe & the Juice og modehuset BeckSöndergaard. De to formandsposter fortsætter han med at bestride, selvom der bliver nok at se til i KappAhl.
- Vi skal definere målgruppen tydeligere. Det handler om at tage udgangspunkt i butikken. Den skal være nem at handle i, og man skal nemt kunne blive involveret. Vi skal fokusere mere på kunde- og købsoplevelsen. KappAhl sælger både tøj til børn, mænd og kvinder. Og børnedelen går rigtig fint. Herredelen går ok. Den er bedre koordineret end kvindedelen. Men hos damerne, som også fylder mest, skal konceptet strammes op, forklarer Danny Feltmann Espersen.
Han synes især at KappAhl er spændende på grund af koncernens stærke engagement i bæredygtig mode.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter