Danske webshops kan hente ekstra gevinster i udlandet
Fakta om europæiske forskelle (Kilde: DHL Parcel)
• 84% af alle modtagere i Holland ønsker at vælge et specifikt leveringstidspunkt på dagen
• I Tjekkiet er den foretrukne betalingsmetode Cash on Delivery
• I Polen lægger man meget vægt på personlig anbefaling af en netbutik, inden man selv bestiller
• I Luxembourg ønsker de fleste modtagere at få leveret pakker direkte til døren
• I Belgien afhænger købet af, hvor enkel returneringsmuligheden er
• I Sverige er det lige så almindeligt at betale via faktura som med kreditkort
• Og i Norge planlægger 75% af e-handlere nøje deres køb, inden de lægger ordren.
Det danske marked er ikke stort, men webshops kan øge deres omsætning ved blot at åbne for salg i udlandet, viser undersøgelse.
Webshops, der befinder sig på små markeder som det danske, kan få en del ud af at brede deres salg ud til udlandet. Eksportfirmaet DHL Express har gennemført en international undersøgelse med mere end 1.800 svar fra en spørgeundersøgelse blandt butikker og producenter i seks lande.
Undersøgelsen viser, at det i gennemsnit øger omsætningen 10-15 procent bare at åbne for forsendelser til udlandet. Det skriver DHL i en pressemeddelelse.
- Det danske marked er et lille marked og webshops, der derfor ikke orienterer sig mod de udenlandske markeder, kommer til at få det svært i de kommende år. Min anbefaling er helt klart, at de skal gå i gang med at skabe deres eget eksporteventyr med mindre de sælger et produkt, som ikke egner sig til eksport, siger Atli Einarsson, der er adm. direktør for DHL Express.
Logistik er ikke længere en barriere
Hvor det tidligere kunne være vanskeligt for webshop-ejere, at komme i gang med forsendelser til udlandet, er situationen i dag en helt anden, mener DHL.
- Mange ser logistikken som en barriere for at komme i gang med at handle med udlandet, men vi skriver 2017 og det har aldrig været nemmere. Black Friday, juleshopping og alle de andre store shoppingdage er tidspunkter, hvor alle søger de gode tilbud og der derfor er gode muligheder for at sælge til kunder i udlandet. Jeg kan godt forstå, at det for nogen virker som et uoverstigeligt problem at sende pakker ud af Danmark, men vi hører gang på gang webshopejere undre sig over, at de ikke har gjort det før, siger Stefan Sommer, der er adm. direktør i DHL Parcel.
71 procent af de adspurgte netbutikker i undersøgelsen regnede også med, at deres salg til udlandet ville stige de kommende år.
LÆS OGSÅ: Dyr fragt skræmmer kunder væk fra danske netbutikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter