Dansk vækstkomet nedjusterer
Den kolde vinter får nu en en stor spiller på online modemarkedet til at nedjustere forventningerne til årets resultat.
De kolde nordiske vinter- og forårsmåneder har fået SmartGuy til at sænke forventningerne.
Den danske vækstkomet har måtte sænke forventningerne til årets resultat før skat og særlige poster til 5 millioner kroner mod tidligere forventede 15-30 millioner kroner.
Omsætningen forventer man dog at kunne fastholde på de tidligere ventede 450 millioner kroner. Det svarer til en årlig vækstrate på 30 procent.
Det oplyser SmartGuy i en selskabsmeddelelse.
- Udviklingen i kvartalet har været karakteriseret af usædvanligt koldt vejr i de nordiske lande og skærpet konkurrence. På denne baggrund har selskabet øget markedsføringsaktiviteterne for at kompensere for denne udvikling, skriver SmartGuy som begrundelse i meddelelsen.
Vejret har drillet flere
SmartGuy er ikke den eneste modevirksomhed, der har haft problemer med vejret. Også den svenske gigant H&M's salg har været påvirket af den kolde og lange vinter.
LÆS OGSÅ: Forlænget vinter betyder kulde i H&M's salg
Generelt har det danske tøjsalg haft det svært i kulden, når et iskoldt shoppingvejr får købelysten til at dale sammen med temperaturerne. De seneste tal for det samlede danske tøjsalg fra Danmarks Statistik viste en nedgang på 10,1 procent.
LÆS OGSÅ: Tøjsalget ramt af hård vinter
Udflytning går planmæssigt
SmartGuy bekendtgjorde i midten af april, at virksomheden flyttede sit lager fra Jyderup til Stetin i Polen. Den flytning forløber planmæssigt, og netgiganten forventer på den baggrund at kunne spare 25 millioner kroner årligt med virkning fra kalenderåret 2014.
LÆS OGSÅ: Dansk modegigant massefyrer
Den danske modesucces blev startet i 2000 af de to iværksættere Christian Bjerre Kusk og Nicolai Kærgaard. Det startede som et tomandsprojekt i kælderen under Christian Bjerre Kusks fars tøjbutik i Jyderup. Den sjællandske virksomhed driver blandt andet også SmartGirl, SmartSport og SmartKids.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter