Dansk svar på Amazon er gået i luften
Nu har Dansk Supermarked åbnet sin nye online markedsplads, der skal tage kampen op med store netgiganter som Amazon.
For blot to måneder siden luftede netbutikken Wupti for første gang sin ambition om at skabe et dansk svar på internetgiganten Amazon.
Torsdag morgen blev planerne så til virkelighed, da den nye markedsplads på wupti.com kunne tage imod sine første netkunder. Det fremgår af en pressemeddelelse fra ejerne i Dansk Supermarked Group.
- Vores ambition om at skabe en markedsplads, hvor danske online-butikker samlet kan nå ud til en langt større gruppe af potentielle kunder, er blevet taget meget vel imod, siger Kenneth Nielsen, koncerndirektør i Dansk Supermarked Group, og fortsætter:
- Der er kommet så mange andre online-butikker ombord, at vi ved fælles hjælp har mere end fordoblet vareudbuddet og relevansen for kunderne på bare et par måneder.
I foråret havde wupti.com 28.000 varer, men siden har tilførslen af netbutikker øget sortimentet, så udbuddet nu er vokset til over 60.000.
Sådan fungerer markedspladsen
På den nye markedsplads kan forbrugerne finde en lang række forskellige varer fra samlingen af netbutikker, som har tilmeldt sig platformen. Det kan være alt fra elektronik til bamser, cykler og krydderier.
Wupti sælger fortsat sine egne produkter på hjemmesiden, men på lige fod med alle andre. Og det vil altid være den sælger, som har den bedste pris, rating og leveringsbetingelser, som kunden vil møde først. Altså samme model fra andre internationale sider.
- Wupti.com skal som markedsplads have noget for alle. Derfor er vi meget glade for, at så mange web-butikker kan se idéen i at skabe en fælles platform, hvor vi når bredt ud. Både de nicheprægede og dem med det brede sortiment, indenfor nye kategorier og eksisterende. Sammen kan vi hjælpe hinanden, og vi er i sandhed en dansk markedsplads, der er ved at blive bygget op, siger Kenneth Nielsen.
Projektet møder skepsis
Da Dansk Supermarked fremlagde sine planer i foråret, såede flere eksperter tvivl om projektet. En af dem var Lars Kejser, som er direktør i Episerver og medlem af E-håndteringsudvalget i Dansk Industri.
- Det er ikke ambitiøst nok, sagde han dengang til Berlingske Business og fortsatte:
- Hvis det er fuldstændig samme præmisser, hvorfor skulle jeg så vælge Wupti frem for Amazon?
Flere kendte konkurrenter tog også del i kritikken. Det gjaldt blandt andet Matas og modegiganten Boozt.com, som afviste at dele kundedata med den nye markedsplads.
Wupti blev i 2015 opkøbt af Dansk Supermarked Group.
LÆS OGSÅ: Så meget tjente Leasy-milliardær på salget af Wupti.com
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter