Dansk Erhverv: Danske netbutikker bør satse på Kina
Kineserne foretager dagligt mere end 20 millioner handler på nettet, og de danske netbutikker bør udnytte det boomende kinesiske e-marked, mener Dansk Erhverv.
Der er masser af potentiale i Kina for danske e-handlere.
Det mener Dansk Erhverv, der netop har fået Norstat til at lave en befolkningsundersøgelse i Kina, Danmark, Tyskland, USA, Sverige og Polen.
Den viser blandt andet, at kineserne forudser det største og mest massive boom i deres handel på nettet. Mens eksempelvis kun knap hver tredje dansker og svensker regner med, at deres indkøbsvaner vil flytte sig yderligere fra fysiske butikker til netbutikker, så tror hele 88 procent af kineserne med internetadgang på, at de vil e-handle mere de kommende år.
- Ifølge Nordea har Kina overhalet USA som verdens største marked for e-handel – og halvdelen af landet er ikke engang online endnu! Hver dag foretager kineserne over 20 millioner handler på nettet, og alene fra 2011 til 2012 voksede e-handlen med 65 procent. Med andre ord er det nærmest umuligt at overvurdere potentialet i salg til kinesiske forbrugere via nettet, siger Marie Louise Thorstensen, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv, i en udtalelse.
Værd at tage springet
I undersøgelsen er respondenterne også blevet spurgt om, hvor stor en andel af deres indkøb de forventer vil foregå på nettet om 10 år. Her svarer 30 procent af danskerne, at mere end 30 procent af deres indkøb vil foregå på nettet om 10 år, mens 65 procent af kineserne forventer det samme. Til sammenligning forventer 38 procent. af tyskerne og 41 procent af amerikanerne det.
- Selvom mange mindre virksomheder nok vil opfatte det som noget af et tigerspring at starte e-handel op i Kina – både kulturelt og sprogligt – er der et kæmpe potentiale i det kinesiske marked, og det skal virksomhederne være opmærksomme på. Det kan godt være, det er nemmere og tryggere at teste konceptet af på nærmarkederne først, men mulighederne er rigtig store i Kina, og det er nu, vi skal med på bølgen, siger Marie Louise Thorstensen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter