Dagrofa åbner for franchisemodel i stor milliardsatsning
En stor del af Dagrofas investeringspulje går til de lokale købmandskæder, hvor en franchisemodel nu skal stå sin prøve i den ene.
Da Dagrofa præsenterede sin nye strategi “Fremgang Sammen” i november 2021, var det med et samlet budget på lidt over en milliard kroner.
Næsten halvdelen af det beløb - 450 millioner kroner - kommer til at gå til de lokale købmænd i Spar, Min Købmand og Letkøb, skriver Børsen.
Ifølge kædedirektøren - Esben Keller - skal kundeoplevelsen forbedres og sortimentet tilpasses de lokale behov, mens fokus på borgerbutikker og en ny franchisemodel i Spar-kæden og skal bidrage til at øge antallet af butikker. Hidtil har selvstændige købmænd stået for driften.
- Historisk set er discount vokset i markedet, men det, vi så i sidste strategiperiode, var, at den lokale købmand blev genopfundet og har en vigtig position i samfundet, siger Esben Keller til Børsen.
Udsigt til sorte tal
Den nye strategi indvarsler bedre tider i Dagrofa, som gennem de seneste år har været igennem økonomiske vanskeligheder.
- Vi går fra en strategiperiode, hvor vi har haft fokus på at optimere organisationen og processer internt og forventer at få sorte tal på bundlinjen i 2021, sagde topchef Tomas Pietrangeli i forbindelse med lanceringen af strategien.
- Vi har opnået en stærk resultatforbedring med vores nuværende strategi. Nu er det tid til at være mere offensive og vise, at vi har endnu mere at byde på, sagde han.
For tre år siden var underskuddet før skat på den forkerte side at en halv milliard, men efterfølgende er det gået den rigtige vej.
Ved udgangen af 2021 regner Dagrofa med at være tilbage i plus, og den økonomiske oprejsning bliver et springbræt for den offensive strategi, fremgår det af en pressemeddelelse fra koncernen.
Strategien “Stærkere Sammen"
Den nye strategi for hele Dagrofa-koncernen, som skal sikre en rentabelt og bæredygtig forretning.
Strategien består blandt andet af fire pejlemærker:
1. At differentiere kundeoplevelsen og vinde kategoripositioner
2. Forstærke butiksnettet
3. Give kunderne den bedste digitale madoplevelse
4. Konkurrere på en mere enkel og effektiv værdikæde
Dagrofas tidligere strategi #StærkereSammen havde til formål at sikre en større sammenhængskraft og skabe synergier på tværs af de forskellige dele af Dagrofa
Kilde: Dagrofa
LÆS OGSÅ: Dagrofa mærker overvældende interesse for borgerbutikker
Læs hele artiklen på Børsen
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter