Dagligvarekæde lægger leverandørkæde frem til frit skue
For første gang indfører en dagligvarekæde fuld gennemsigtighed i valget af leverandører. Konkurrenter afviser at følge trop.
Skrækhistorier er der nok af, når det kommer til produktionen af billigt tøj. Værst er nok katastrofen på fabrikken Rana Plaza, hvor over tusind arbejdere døde i 2013.
Men nu forsøger dagligvarekæden Lidl, som har 115 danske butikker, at spille med åbne kort.
Fra i dag kan alle nemlig se en liste med navnene på de 650 virksomheder, der producerer kædens private label-sortiment af tøj og sko. Ifølge Lidls pressemeddelelse har ingen af konkurrenterne gjort noget lignende.
- Som detailkæde i Danmark arbejder vi for socialt forsvarlige og miljøvenlige vilkår hos vores producenter, siger CCO for Lidl, Mikko Forsström.
- Med offentliggørelsen af vores leverandørliste for tekstiler og sko ønsker vi at tage det første skridt i branchen og dermed skabe mere gennemsigtighed i vores forsyningskæde, fortsætter han.
Listen opdateres hvert halve år med navne og adresser på alle hovedproduktionssteder.
Konkurrenterne afviser
Indtil videre ser det ikke ud til, at Lidls initiativ kommer til at brede sig på det danske marked. Både Coop og Salling Group afviser at følge trop, skriver Berlingske Business.
- Vores fokus er at skabe reelle forandringer og forbedringer, siger Jonas Schrøder til avisen. Han er ansvarlighedsdirektør i Salling Group.
- Men vi har endnu til gode at se konkrete eksempler på, at en fabrik i f.eks. Bangladesh, Kina eller Pakistan får forbedret forholdene, ved at deres navn bliver offentliggjort på en hjemmeside, fortsætter han.
Samme holdning har Coop.
En skridt i den rigtige retning
Hos Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH), som fagbevægelsen, offentlige instanser og forskellige organisationer står bag, bliver tiltaget dog hilst velkommen.
- Hos Dansk Initiativ for Etisk Handel arbejder vi for at fremme ansvarlig handel, der respekterer menneske- og arbejdstagerrettigheder, hensynet til miljø og klima og bidrager til en global bæredygtig udvikling, siger Mikkel Stenbæk Hansen i Lidls pressemeddelelse. Han er direktør for DIEH.
- Lidls seneste initiativ for en åben leverandørkæde for deres tekstiler og sko artikler skaber øget gennemsigtighed og er et nyt og interessant skridt i retning af at indfri dette mål, fortsætter han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter