Coop indgår ny aftale til at optimere butikker
For at lære kunderne bedre at kende og skræddersy løsninger til den enkelte butik har Coop valgt at afprøve et nyt system.
Butikker, der ligger tæt på hinanden, kan have meget forskellige kunder. Det har Coop efterhånden erfaret, og derfor har supermarkedskoncernen valgt at indgå i et nyt samarbejde med virksomheden Galleria RTS, der er en del af Relex Solutions.
- Coop Danmark udvider brugen af Gallerias løsninger for, gennem lokaliserede sortimenter og planogrammer, at skræddersy produktudbuddet til kundernes behov, skriver Galleria i en pressemeddelelse.
Skræddersyede løsninger
Samarbejdet betyder, at Coop kan skræddersy løsninger, der tilfredsstiller hele kundebasen og reducerer spild og behovet for prisreduktioner. På den måde kan butikkerne hos Coop realisere deres maksimale salgspotentiale.
- Pilotprojektet har bevist at ’one size doesn’t fit all’ og at den lokale efterspørgsel kan variere meget. F.eks. kan kundernes behov i to butikker i samme kæde, der ligger relativt tæt på hinanden, være meget forskellig. På samme måde kan to butikker i hver sin ende af landet opleve sammenlignelige efterspørgselsmønstre. Vi ønskede derfor bedre at kunne forstå vores kunders adfærd og at optimere de individuelle butikssortimenter og hyldepladsen, siger Lars Kejser Bob, der er head of space management i Coop, i en pressemeddelelse.
Klyngeanalyser skaber overblik
Galleria er specialiseret i klyngeanalyser og bruger al relevant data, som en virksomhed har tilgængeligt omkring sine kunder kombineret med en række andre parametre, eksempelvis forbrugertyper og socioøkonomiske oplysninger. Disse klyngeanalyser bruges til at finde sammenlignelige butikker, hvilket muliggør dannelsen af lokale sortimenter, der passer den pågældende kundebase.
- Vi har i nogle år arbejdet tæt sammen med erfarne og talentfulde kollegaer i industrien og har valgt at udvide vores samarbejde med Galleria, så vi implementerer hele deres løsning til strategisk, centraliseret kategoristyring til både micro og macro space. Vores mål er at centralisere sortiments- og hyldepladsbeslutninger, mens vi stadig tager højde for de individuelle kundepræferencer i hver enkelt butik, siger Lars Kejser Bob.
LÆS OGSÅ: Her sælger Coop mest økologi
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter