Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Coop indgår ny aftale til at optimere butikker

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 21 September 2016 kl. 07:19 af: Lise Møller Schilder

For at lære kunderne bedre at kende og skræddersy løsninger til den enkelte butik har Coop valgt at afprøve et nyt system.

Butikker, der ligger tæt på hinanden, kan have meget forskellige kunder. Det har Coop efterhånden erfaret, og derfor har supermarkedskoncernen valgt at indgå i et nyt samarbejde med virksomheden Galleria RTS, der er en del af Relex Solutions.

- Coop Danmark udvider brugen af Gallerias løsninger for, gennem lokaliserede sortimenter og planogrammer, at skræddersy produktudbuddet til kundernes behov, skriver Galleria i en pressemeddelelse.

Skræddersyede løsninger

Samarbejdet betyder, at Coop kan skræddersy løsninger, der tilfredsstiller hele kundebasen og reducerer spild og behovet for prisreduktioner. På den måde kan butikkerne hos Coop realisere deres maksimale salgspotentiale.

- Pilotprojektet har bevist at ’one size doesn’t fit all’ og at den lokale efterspørgsel kan variere meget. F.eks. kan kundernes behov i to butikker i samme kæde, der ligger relativt tæt på hinanden, være meget forskellig. På samme måde kan to butikker i hver sin ende af landet opleve sammenlignelige efterspørgselsmønstre. Vi ønskede derfor bedre at kunne forstå vores kunders adfærd og at optimere de individuelle butikssortimenter og hyldepladsen, siger Lars Kejser Bob, der er head of space management i Coop, i en pressemeddelelse.

Klyngeanalyser skaber overblik

Galleria er specialiseret i klyngeanalyser og bruger al relevant data, som en virksomhed har tilgængeligt omkring sine kunder kombineret med en række andre parametre, eksempelvis forbrugertyper og socioøkonomiske oplysninger. Disse klyngeanalyser bruges til at finde sammenlignelige butikker, hvilket muliggør dannelsen af lokale sortimenter, der passer den pågældende kundebase.

- Vi har i nogle år arbejdet tæt sammen med erfarne og talentfulde kollegaer i industrien og har valgt at udvide vores samarbejde med Galleria, så vi implementerer hele deres løsning til strategisk, centraliseret kategoristyring til både micro og macro space. Vores mål er at centralisere sortiments- og hyldepladsbeslutninger, mens vi stadig tager højde for de individuelle kundepræferencer i hver enkelt butik, siger Lars Kejser Bob.

LÆS OGSÅ: Her sælger Coop mest økologi



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD