Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Butikker står i stampe: Men Matas rykker på nettet

Foto: Matas



NØGLETAL: MATAS

Regnskab for 2. kvartal 2018/19 

- Forventningerne til EBITDA-marginen før særlige poster løftes fra et niveau på mere end 14,5% til mere end 15% for regnskabsåret 2018/19.

- EBITDA steg til 108,6 mio. kroner mod 107,5 mio. i 2. kvartal sidste år.

- Omsætningen var 777,2 mio. kr. Det er et fald på 1,6 procent.

- Ledelsen vurderer, at færre handelsdage og en forskydning af kampagner har reduceret omsætningen med 0,6 %-point,

- Det underliggende salg (like for like) faldt 1,9% i kvartalet.

Kilde: Matas

Thursday den 8 November 2018 kl. 09:28 af: Kristian Holgersen

Trods en mindre omsætning løfter Matas forventningerne til hele året. Konkurrencen er hårdere end nogensinde, siger topchef.

Godt nok faldt det samlede salg i Matas med 1,6 procent i regnskabsårets andet kvartal. Men alligevel bliver forventningerne til hele året nu opjusteret.

- Vi sælger lidt mindre i kvartalet, men tjener til gengæld en spids mere, siger administrerende direktør Gregers Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse.

Driftsresultatet stiger med én procent til 108,6 millioner kroner, mens det for halvåret tager et lille hop frem til 246,9 millioner kroner.

- Resultatudviklingen er dermed stabiliseret for andet kvartal i træk, selvom konkurrencen er hårdere end nogensinde. Samlet set betyder det, at vi kan fortsætte et højt udviklingstempo og samtidig løfte vores forventninger til indtjeningen for hele året, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Onlinehandlen stormer frem

En stadig større del af læsset bliver trukket af netbutikken, hvor kvartalsregnskabet viser en vækst i salget på 61 procent. Det er rekord.

Mere end halvdelen af alle ordrer på nettet blev i perioden afhentet i en af de omkring 277 Matas-butikker over hele landet.

- Vores digitale vækst accelererer. Kunderne har taget godt imod vores satsning på lynhurtig levering og vi leverer den højeste vækstrate siden matas.dk kom til verden, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Samtidig har Matas i kvartalet opkøbt Firtal Group, som blandt andet står bag Helsebixen.dk. Transaktionen blev godkendt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen den 5. november 2018.

LÆS OGSÅ: Matas løsner op og får en ny rummelig stil



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD