Butikker i København kan tabe på frygtet virus
Udbruddet af coronavirus i Kina kan få konsekvenser for detailhandlen i København. Det gælder især luksusbutikkerne.
Endnu har vi ikke set et tilfælde af coronavirus på dansk jord. Alligevel kan virusudbruddet, som startede i Kina, meget vel gå hen at påvirke den københavnske detailhandel i negativ retning, skriver Berlingske.
Frygten for smitte betyder nemlig aflyste flyafgange. Det giver et markant dyk i antallet af kinesiske turister, som typisk er købestærke og glade for luksusvarer.
- Vi kommer til at mangle den omsætning, som de kinesiske gæster lægger i vores forretninger. Det er afgjort. Der mangler en del turister i den retning, siger John Hansen til Berlingske. Han er direktør i interesseorganisationen KBH - Commerce & Culture.
Lægger mange penge i butikkerne
De kinesiske turister bruger rigtig mange penge i danske butikker. Det viser en oversigt over de gennemsnitlige korttransaktioner i danske butikker, som Nets offentliggjorde sidste år.
- Når en kinesisk turist kører sit kort igennem terminalen, er transaktionen i snit over tre gange højere end eksempelvis en nordmands betaling, og mere end det dobbelte af en schweizers, sagde pressechef Søren Winge i en pressemeddelelse i forbindelse med kortlægningen.
- Hvis vi dykker længere ned i tallene, kan vi også se store forskelle i de forskellige sektorer. Mest udtalt er kinesernes forbrug i de danske specialbutikker, hvor forbruget ligger tæt på 2.500 kroner i gennemsnit, fortsatte han.
Markerer kinesisk nytår
Mens turisterne fra Kina får terminalerne til at gløde, så er man begyndt at markere det kinesiske nytår på Strøget i København.
For tredje år i træk er der lige nu sat kinesiske lanterner op over den populære gågade. Det sker gennem et samarbejde mellem den Kinesiske Ambassade i Danmark og KBH – Commerce & Culture.
- Lighten Up Copenhagen lyser op i København i den mørke vinterperiode og giver samtidig de mange der færdes i byen mulighed for at få indblik i den kinesiske nytårstradition med farverige lanterner langs Strøget, siger John Hansen i en pressemeddelelse.
- Udtrykket i år er mere æstetisk end sidste år, da de 210 nye lanterner er helt ens og Philips har sponsoreret røde lyspærer, fotsætter han.
Sideløbende med udsmykningen over Strøget har udvalgte butikker også markeret det kinesiske nytår med farver, dekorationer og aktiviteter.
LÆS OGSÅ: Vilde tal: Så mange pakker fra Kina er uden moms
Læs hele artiklen på BerlingskeFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter