Burgerkæde modtager pris fra FN
Klimapositiv menu
Max Burgers' projekt med at gøre sin menu mere klimavenlig har tre hovedpunkter:
1. Måle deres produkters udledning, inklusive udledning fra jord til bord og inklusive gæstersog medarbejderes transport til og fra restauranterne - og bortskaffelse af affald fra hvertmåltid.
2. Arbejde målrettet for at reducere udledning og tilføje nye tiltag, der kan minimereudledning i processer og produkter.
3. Kompensere minimum 110% eller mere af CO2-udledning ved at plante træer .Dette betyder, at der overleveres i forhold til den eneste uafhængige standard for CO2 neutralitet -ISO 14021.
Kilde: Max Burgers
En burgerkæde med flere danske restauranter bliver belønnet af FN for sin klimaindsats.
Den svenske burgerkæde Max Burgers, som har tre restauranter herhjemme, er en af vinderne af FN’s Global Action Award.
Max Burgers belønnes for sit arbejde med at blive "klimapositiv" og er den eneste europæiske virksomhed blandt 15 prismodtagere, skriver burgerkæden i en pressemeddelelse.
- Som den første i verden, fungerer deres klimapositive menu som en ledestjerne mod en mere bæredygtig fremtid for alle, siger Niclas Svenningsen. Han er chef for UN Climate Change Global Climate Action Programme.
- Ved at give gæsterne mulighed for bedre at forstå madens klimapåvirkning, leder Max vejen. når det gælder om at måle, reducere og kompensere deres CO2 -aftryk, fortsætter han.
I Sverige har Max Burgers næsten 100 restauranter og et væsentligt lavere antal i Norge og altså Danmark.
Et rygstød
Allerede i 2008 begyndte Max Burgers at klimamærkede sin menu og kompenserede for sit CO2-aftryk.
I 2016 blev udvalget af kødfri alternativer fem-doblet, og det er meningen, at den slags menuer skal være med til at reducere klimapåvirkningen med 30 procent i løbet af syv år, hvilket svarer til FN’s klimamål.
- Jeg kan ikke forestille mig en vigtigere pris for Max’ klimaarbejde end det, vi nu får fra FN, siger Kaj Török, informations- og bæredygtighedschef på MAX Burgers.
- Det giver et bare os et rygstød, men det giver hele bevæglesen af klimapositive virksomheder et enormt skulderklap. Næste skridt for os er at arbejde med en global standard for klimapositiv, siger han.
I juni 2018 gjorde Max Burgers hele menuen som klimapositiv.
LÆS OGSÅ: Forberedelser til 'historisk høj vækst' trækker burgerkæde ned
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter