Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Branchedirektør: Disse butikker bør genoverveje strategien

Foto: detailfolk.dk



Friday den 9 December 2022 kl. 11:00 af: Kristian Holgersen

Årets black friday var en pose blandede bolcher, og det får branchedirektør til at spørge: Går butikker glip af en oplagt mulighed?

En rundspørge blandt medlemmerne af Dansk Detail og WEAR tegner et lunkent billede af årets black friday-kampagner.

Knap 34 procent har haft en mindre eller væsentlig mindre omsætning, mens knap 40 procent har oplevet fremgang. De øvrige 26 procent opnåede samme omsætning som i 2021.

Udviklingen har fået direktøren for Dansk Detail og Wear til at spørge, om branchen går glip af omsætning, fordi mange butikker ikke kører med en black friday-kampagne på nettet.

Som besvarelserne viser, sælger 57 procent varer online under black friday, men der er fortsat over 40 procent, som ikke benytter sig af muligheden.

- For nogle specialvarebutikker har det indtil videre været en bevidst strategi at fravælge online salg, da man har et ønske om at være en fysisk forankret forretning. Men i takt med at forbrugerne tager nethandlen til sig i stigende omfang, bør man måske genoverveje sin digitale strategi, siger Nikolai Klausen.

- Man kan godt etablere en webshop, som understøtter salget lokalt. Der behøver ikke at være en stor ambition om at blive global. Vi ser lige nu, at forbrugerne gerne vil handle lokalt – også online, siger han.

Direktøren fremhæver desuden, at næsten 30 procent har været mere 'skarpe' i deres tilbuds-aggressivitet og knap 34 procent har forlænget Black Friday perioden i forhold til 2021.

- Det er værd at bemærke, at mellem 25 og 34 procent har været mere prisaggressive og har haft en længere kampagneperiode samt givet større rabatter i forhold til 2021. Det må have sat sig på omsætningsniveauet, men ikke nødvendigvis i volumen, siger Nikolai Klausen.

LÆS OGSÅ: Måling: Ingen rekord på black friday - tværtimod 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD