Branchedirektør: Disse butikker bør genoverveje strategien
Årets black friday var en pose blandede bolcher, og det får branchedirektør til at spørge: Går butikker glip af en oplagt mulighed?
En rundspørge blandt medlemmerne af Dansk Detail og WEAR tegner et lunkent billede af årets black friday-kampagner.
Knap 34 procent har haft en mindre eller væsentlig mindre omsætning, mens knap 40 procent har oplevet fremgang. De øvrige 26 procent opnåede samme omsætning som i 2021.
Udviklingen har fået direktøren for Dansk Detail og Wear til at spørge, om branchen går glip af omsætning, fordi mange butikker ikke kører med en black friday-kampagne på nettet.
Som besvarelserne viser, sælger 57 procent varer online under black friday, men der er fortsat over 40 procent, som ikke benytter sig af muligheden.
- For nogle specialvarebutikker har det indtil videre været en bevidst strategi at fravælge online salg, da man har et ønske om at være en fysisk forankret forretning. Men i takt med at forbrugerne tager nethandlen til sig i stigende omfang, bør man måske genoverveje sin digitale strategi, siger Nikolai Klausen.
- Man kan godt etablere en webshop, som understøtter salget lokalt. Der behøver ikke at være en stor ambition om at blive global. Vi ser lige nu, at forbrugerne gerne vil handle lokalt – også online, siger han.
Direktøren fremhæver desuden, at næsten 30 procent har været mere 'skarpe' i deres tilbuds-aggressivitet og knap 34 procent har forlænget Black Friday perioden i forhold til 2021.
- Det er værd at bemærke, at mellem 25 og 34 procent har været mere prisaggressive og har haft en længere kampagneperiode samt givet større rabatter i forhold til 2021. Det må have sat sig på omsætningsniveauet, men ikke nødvendigvis i volumen, siger Nikolai Klausen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter