Bilka får atter kritik for kønsopdeling
Dansk Kvindesamfund ærgrer sig over, at varehuset fortsat vælger at bruge ’køns-pegepil’ i legetøjsafdelingen.
Da julekatalogerne fra Fætter BR og Toys'R'Us i 2013 blev sendt ud, fik det massiv medieomtale, fordi der var stor uenighed hos kunder, forskere og politikere om, hvorvidt kønsneutrale legetøjskataloger er en god idé. Top-Toy A/S, som står bag legetøjskæderne, ville med julekatalogerne aflive de klassiske kønsroller.
Det skete blandt andet ved at bringe et billede af en dreng lege med dukker.
LÆS OGSÅ: Kønsneutrale legetøjskataloger deler vandene
Nu skriver Metroxpress, at Dansk Kvindesamfund er utilfreds med, at Bilka sælger rengøringslegetøj som 'pigelegetøj'.
- Det er ærgerligt, når man som udgangspunkt går ud fra, at det at være pige betyder, at man skal gøre rent. Jeg går ud fra, at mænd også støvsuger i deres eget hjem? Er det virkelig nødvendigt at ’kønne’ legetøjet på den måde? spørger Sara Ferreira retorisk i et interview med Metroxpress.
Hun er bestyrelsesmedlem i Dansk Kvindesamfund.
LÆS OGSÅ: Legegigant afliver kønsroller
Kritik i 2013
Også i 2013 blev Bilka offentligt kritiseret for at have opdelt legetøj i en lyserød pigelegetøjsbunke og en lyseblå drengelegetøjsbunke.
- Jeg ved, at butikkerne argumenterer for, at de skal hjælpe deres kunder med at sortere, men svære er det jo heller ikke at finde rundt i legetøjet. Vi behøver ikke den her ’køns-pegepil’. Hvad er der galt med, at legetøj er legetøj, og så kan børnene selv finde ud af, hvad de synes er sjovt at lege med, siger Sara Ferreira videre til Metroxpress.
Ifølge Mads Hvitved Grand, pressechef for Dansk Supermarked Group, hvor Bilka hører under, definerer Bilka legetøj såsom værktøj, køkkenting og husholdningsmaskiner som både pige- og drengelegetøj.
Pressechefen fortæller til Metroxpress, at det er varehuset, der har valgt, hvilket køn legetøjet skal stå hos, da de lavede deres opstilling.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter