B&O mindsker millionunderskuddet
Et stærkt fjerde kvartal giver et mindre minus på bundlinjen for den danske elektronikgigant, der nu vil sikre lønsom vækst.
Der går stille og roligt fremad for B&O.
Den danske gigant kan i det netop fremlagte årsregnskab melde om et minus på bundlinjen efter skat, der er skrumpet gevaldigt ind fra -159 millioner kroner i 2012/13 til -29 millioner kroner i 2013/14.
Samtidig har Struer-virksomheden øget sin omsætning med 2 procent til 2.864 millioner kroner.
- Bang & Olufsens omsætning blev 2.864 millioner kroner i regnskabsåret 2013/14, svarende til en stigning på 2 procent. EBIT i fjerde kvartal var 64 millioner kroner, hvilket resulterede i en EBIT for året på 3 millioner kroner. Udviklingen i løbet af kvartalet viste, at den strategiske transformationsindsats og fokuseret investering i innovation begynder at betale sig, siger CEO Tue Mantoni i en kommentar til regnskabstallene.
Satser på færre butikker
Den danske gigant satser samtidig på at skære i antallet af butikker.
- I løbet af regnskabsåret 2013/14 er der fortsat blevet arbejdet på at skabe et forhandlernetværk med færre, mere produktive butikker, som kan investere i service, events, marketing, butiksindretning og andre kundefokuserede aktiviteter. Fokus på arbejdet med forhandlerudvikling har derfor været at støtte de eksisterende, stærke butikker i forhandlernetværket, skriver B&O blandt andet i regnskabet.
Ved udgangen af maj 2014 havde B&O 549 butikker verden over mod 611 ved udgangen af maj 2013. Antallet af shop-in-shops lå på 175 ved udgangen af maj i år mod 221 ved udgangen af maj sidste år.
Samtidig er B&O i løbet af året begyndt at udrulle et nyt butiksdesign, der har et stærkt fokus på at understrege firmaets unikke kompetencer inden for akustik, design og håndværk.
Vil sikre lønsom vækst
Og den danske gigant ser positivt på fremtiden.
- Den stærke produktportefølje og det meget forbedrede forhandlernetværk giver en stærk platform for fremtidig vækst, nu hvor selskabet påbegynder den anden fase i strategien, siger Tue Mantoni.
Den strategi, som B&O-direktøren henviser til, er den såkaldte ”Leaner, Faster, Stronger”. Regnskabsåret 2014/15 er det første år i dens anden fase, hvor nøglefokus vil være at sikre lønsom vækst for selskabet.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter