It-mareridt fortsætter: Arnold Busck taber millioner
Arnold Busck A/S
- Arnold Busck åbnede sin første boghandel i 1896.
- I dag har kæden 31 fysiske butikker på landsplan og en butik på nettet.
NØGLETAL
Omsætning (t.kr.)
2018/19: 316.530
2017/18: 329.249
2016/17: 346.172
Årets resultat
2018/19: (14.282)
2017/18: (2.133)
2016/17: 17.210
Kilder: Arnold Busck
Et nyt it-system har sendt kasseapparater til tælling og skabt en “forfærdelig situation” hos Arnold Busck. Det koster.
Vi starter med at skrue tiden tilbage til oktober 2018. Dengang kunne Arnold Busck nemlig præsentere nøgletal, som led kraftigt under en større vandskade og ikke mindst et fejlbehæftet it-system.
Men et år senere rider it-problemerne stadig den landsdækkende kæde af boghandlere som en mare. Vandmasserne er de dog blevet forskånet for i denne omgang.
I 2018/19 taber Arnold Busck 14,3 millioner kroner på bundlinjen, mens omsætningen taber lidt højde og lander på 316,5 millioner.
- Ibrugtagningen af et IT system, der ikke har fungeret som aftalt med leverandøren, har fyldt uendelig meget i dette regnskabsår, forklarer Helle Busck Fensvig i en pressemeddelelse. Hun er administrerende direktør for Arnold Busck.
- Jeg er selvfølgelig meget ærgerlig over vores resultat, men jeg er imponeret over, at vores medarbejdere har stået det enorme pres igennem. Den situation, vi har været i, har været helt forfærdelig, og vi har betalt en meget høj pris, fortsætter hun.
Masser af benspænd
På grund af det nye it-system har det i perioder været svært for Arnold Buscks medarbejdere at sælge fra butikkernes kasseapparater, fordi de har været ustabile.
Andre centrale opgaver som varebestilling, varemodtagelse og lagerhåndtering har også været mærket af it-problemerne. Det går ud over effektiviteten, ligesom det har været nødvendigt at styrke organisationen.
Indtjeningen er desuden negativt påvirket af et par nystartede butikker, der endnu ikke har opnået deres fulde potentiale, mens nogle af kædens butikker har mødt øget konkurrence.
- Det har ikke været en let periode for selskabet, da driften har været meget påvirket af følgevirkningerne heraf, og vi håber, at systemet kan komme til at virke efter hensigten i indeværende regnskabsår, siger Helle Busck Fensvig.
Selskabet forventer en betydelig forbedring af både top- og bundlinje for det indeværende regnskabsår.
LÆS OGSÅ: Vandskade og it-bøvl trækker ned hos underskudsramte Arnold Busck
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter