Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Analyse: Bløde pakker hitter under juletræet

Foto: detailfolk.dk



Fakta: Hvilke typer julegave håber du mest at få denne jul?

Tøj og sko: Mænd: 28% - Kvinder: 35%

Elektronik: Mænd: 24% - Kvinder: 10%

Bøger: Mænd: 22% - Kvinder: 27%

Oplevelser (herunder rejser): Mænd: 17% - Kvinder: 24%

Gavekort: Mænd: 16% - Kvinder: 22%

Sportsudstyr: Mænd: 11% - Kvinder: 8%

Fysiske dvd’er, musik, spil til spillekonsoller, og lignende: Mænd: 10% - Kvinder: 8%

Interiør og boligindretning: Mænd: 8% - Kvinder: 18%

Tilbehør (tasker, bælter, smykker mv.) 6% - Kvinder: 22%

Legetøj: Mænd: 4% - Kvinder: 4%

Skønhedsprodukter: Mænd: 3% - Kvinder: 27%

Downloads af film, musik, spil og lignende: Mænd: 3% - Kvinder: 0%

Andet: Mænd: 11% - Kvinder: 11%

Ingen: Mænd: 10% - Kvinder: 9%

Ved ikke: Mænd: 20% - Kvinder: 19%

Kilde: Dansk Erhverv 

Monday den 8 December 2014 kl. 11:03 af: Steffen Moses

Højst overraskende ligger bløde pakker med tøj og sko øverst på danskernes ønskeseddel til jul. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.

Mens bløde pakker er årsag til mange bævende underlæber på forkælede børn, der ikke accepterer andet en legetøj i julegaverne, er de et hit blandt de voksne. Det viser en analyse fra Dansk Erhverv.

- Tøj, sko og bøger er de største hits på danskernes ønskeseddel til jul i år – skarpt fulgt af oplevelser, gavekort og elektronik, siger markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen.

Ifølge undersøgelsen står tøj og sko øverst på 31 procent af de adspurgtes ønskeseddel. 25 procent foretrækker bøger.

Ikke overraskende er der væsentlige forskelle på, hvad mænd og kvinder ønsker sig mest til jul. Både mænd og kvinder har tøj øverst på ønskesedlen. Det gælder hver tredje kvinde og næsten hver tredje mand.

Mænd og kvinder er også enige om bøger, men når vi kommer til elektronik, boligindretning og skønhedsprodukter, er det forskel på mænd og kvinders ønskeseddel.

- Hver fjerde mand ønsker sig elektronik i år, mens det kun gælder hver tiende kvinde. Til gengæld ønsker mere end dobbelt så mange kvinder som mænd sig ting til boligen. Ikke overraskende er skønhedsprodukter et højt ønske på mere end hver fjerde kvindes ønskeseddel, modsat hvad vi ser hos mændene, siger Lone Rasmussen.

Alle aldre vil have bøger

Dansk Erhverv har også set på ønskerne i forhold til alder, og her er der væsentlige forskelle.

- Næsten hver anden ung håber på at få tøj og sko til jul. Det er dobbelt så mange som de ældre. Herudover er det mere end dobbelt så mange unge som ældre, der ønsker sig elektronik og spillekonsoller. Til gengæld er bøger et hit i alle aldersklasser, siger Lone Rasmussen.

Forskellen mellem aldersgruppernes besvarelse i undersøgelsen kan skyldes, at de ældre er langt mere tilbøjelige end yngre til ikke at have nogen særlige julegaveønsker.

- Generationsforskellene er tydelige i ønskesedlerne. Det gælder både det vi ønsker os, men i høj grad også det, vi ikke ønsker os. Hver fjerde ældre kan ikke pege på noget særligt, de ønsker sig og ca. hver ottende ønsker sig slet ikke noget, siger Lone Rasmussen.

LÆS OGSÅ: Her bruger danskerne flest penge på jul



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD