Amerikansk modekæde i massiv butikslukning
En amerikansk modekæde lukker nu 2/3 af sine butikker og fyrer 3.695 medarbejdere. Utilfredse medarbejdere har startet en boykot af kæden på sociale medier.
Den amerikanske modekæde Wet Seal, der sælger tøj til teenagepiger, lukker nu 338 af sine butikker i USA og fyrer samtidig 3.695 ansatte. Det skriver kæden i en selskabsmeddelelse.
Allerede i starten af december måtte kæden melde ud, at en konkursbegæring kunne være på vej, da man havde modtaget et krav fra en kreditor på 27 millioner dollars til betaling senest 12. januar. Kæden har gennem de seneste år kæmpet med en dårlig økonomi og har i løbet af de sidste to år mistet mere end 150 millioner dollars.
Nu forsøger Wet Seal så at rette op på den finansielle situation ved en massiv lukning af butikker på placeringer, hvor det ikke har været muligt at få sat bedre aftaler i stand med de pågældende udlejere. Selskabet vurderer, at de 338 butikker, der nu lukker eller allerede er lukket i løbet af de seneste dage, udgjorde omkring 48 procent af omsætningen i de første ni måneder af regnskabsåret, der sluttede 1. november.
Medarbejdere har startet boykot
Fremover vil Wet Seal drive 173 butikker og en webshop. De kan dog få det svært, da en række medarbejdere rundt om i landet har startet en boykot af kæden på de sociale medier under hashtags som #ForgetWetSeal og #BoycottWetSeal.
Ifølge medarbejderne startede butikslukningerne nemlig allerede, da de kom tilbage fra juleferie og blev fyret med en enkelt dags varsel. Det har fået flere af de berørte medarbejdere til at sætte skilte op i de lukkede butiksvinduer og dele dem på de sociale medier under førnævnte hashtags. Her skriver medarbejderne blandt andet, at de er blevet ført bag lyset og hele tiden har fået at vide, at butikker ikke ville lukke. I stedet fik de fortalt, at man blot byggede om og at de derfor ikke behøvede at lede efter nyt arbejde. Medarbejderne hæfter sig også ved, at finansdirektøren for nyligt har fået en stor lønforhøjelse, mens de ikke får udbetalt blandt andet feriegodtgørelse. Se et af skiltene på billedet over artiklen.
LÆS OGSÅ: Lingerikædes kampagne giver bagslag på sociale medier
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter