Blockbuster lukker alle amerikanske butikker
Videoudlejningskæden bliver presset af digitale tjenester som Netflix. Nu tager den amerikanske ejer konsekvensen og lukker sine 300 butikker.
Nu er det endegyldigt slut for de amerikanske Blockbuster-butikker.
Den kriseramte videoudlejningskæde lukker i januar sine 300 amerikanske butikker, mens man allerede i midten af december vil stoppe med den såkaldte "Blockbuster by mail"-service.
Det er selskabet Dish Networks, der ejer den amerikanske del af kæden. Selskabet reddede Blockbuster fra at gå neden om og hjem ved at overtage videokæden i 2011. De fysiske butikker udfordres dog i den grad af digitale tjenester som Netflix, og det har fået Dish til at tage konsekvensen, skriver selskabet i en pressemeddelelse.
- Dette er ikke en let beslutning, men forbrugerne kræver i højere grad digital distribution af film. Selvom vi lukker de fysiske butikker, fortsætter vi med at se en værdi i Blockbuster som brand, og vi forventer at udnytte det brand, når vi fremadrettet vil udvide vores digitale tilbud, siger topchef i Dish, Joseph P. Clayton, i pressemeddelelsen.
Dish vil fortsat have rettighederne til brandet Blockbuster og vil fremadrettet satse på streaming-tjenesten "Blockbuster On Demand". Ifølge nyhedsbureauet Bloomingberg koster lukningen af de 300 butikker omkring 2.800 medarbejdere jobbet.
Er udfordret globalt
Det er ikke kun i USA, at Blockbuster har det svært. I sidste uge kom det frem, at den britiske del af kæden for anden gang på et år er tæt på konkurs. Her er selskabet nu sat under administration, mens man forsøger at finde en køber til forretningen eller dens aktiver.
LÆS OGSÅ: Blockbuster tæt på konkurs
Også den danske del af forretningen har været presset. Her forsøger kæden nu at gå helt nye veje ved at ændre koncept og navn. I fremtiden vil man sælge brugte elektroniske produkter under navnet RecycleIT. Det er erhvervsmanden David Overby, der sammen med en kreds af investorer har købt den danske del af Blockbuster-kæden, og vil forsøge sig med det nye koncept.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter