Blockbuster lancerer nyt abonnementskoncept
Konkurrencen for filmudlejning er benhård og i et forsøg på at holde trit med markedet, kaster Blockbuster sig nu ud i en ny abonnementstjeneste.
Netflix, Yousee og HBO Nordic er blot nogle af de tjenester, der truer med at udraderer den klassiske filmudlejning, som blandt andet Blockbuster står for.
Men Blockbuster i Danmark tager nu kampen op imod de mange nye udlejningsmuligheder og lancerer i dag 'Blockbuster Unlimited', der giver kunder mulighed for at leje et ubegrænset antal film i butikken for et fast månedligt beløb.
Det har dog ikke været hverken helt problem- eller risikofrit at få den nye abonnementstjeneste forhandlet hjem.
- Det har krævet lange seje forhandlinger med filmselskaberne at få de helt nye premierefilm med i Blockbuster Unlimited, og Blockbuster har måttet tage en ikke uvæsentlig risiko for at få det i gang. Til gengæld gør det vores abonnement unikt i forhold til vores konkurrenter på såvel det fysiske som det digitale lejemarked, og vi er glade for at kunne tilbyde det til vores kunder, udtaler administrerende direktør Søren Heilmann om konceptet.
1 eller 3 film ad gangen
Det nye koncept betyder, at man for et månedligt beløb på et sted mellem 69 og 199 kroner om måneden kan leje et ubegrænset antal film. Prisen afhænger af hvorvidt kunderne vil leje for eksempel farvorit eller de nyeste premierefilm, og hvorvidt man ønsker at have 1 eller det maksimale antal på tre antal film hjemme ad gangen.
Ingen digital udlejning
Allerede for nogle måneder siden begyndte Søren Heilmann så småt at løfte sløret for en kommende abonnementstjeneste, og over for P3 Nyheder lagde han dengang ikke skjul på, at konkurrencen fra Netflix var en af hovedgrundene til, at Blockbuster så sig nødsaget til at gå nye veje.
Det digitale marked er dog ikke noget Blockbuster kan kaste sig ind i lige forløbigt, selvom Søren Heilmann gerne så det.
- Blockbuster har haft nogle ejerskabsmæssige udfordringer, som har gjort, at man kun har lanceret en digital udlejningstjeneste i USA. Det så vi selvfølgelig også gerne ske i Danmark, udtalte han til P3 Nyheder i august.
Og Søren Heilmann har da også grund til at skæve til digitale udlejningstjenester som Netflix. I august skrev detailfolk.dk, om Netflix massive påvirkning af Blockbusters nedgang i USA. I 2004 fandtes der nemlig 9100 Blockbusterbutikker i USA, det tal faldt til 900 i 2010. Eksperter var enige i, at den udvikling kunne tilskrives Netflix.
I dag kom det desuden frem at Netflix lanceres i Danmark i løbet af denne uge.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter