80-årig familiekæde i god form
Historien bag navnet
Der er generelt sket meget siden 1933. Blandt andet har retstavningen ændret sig, og navnet Trævarefabrikernes UDSALG kan derfor ikke siges at være sprogligt korrekt efter nutidens regler.
- Trævarefabrikerne staves stadig kun med eet ”k”, for sådan gjorde vores farfar i 1933, og derfor gør vi det også i dag, siger Henrik Lange.
En dansk familiekæde kan i år fejre sit 80-årige jubilæum. Med ti butikker og en vækst i særligt onlinesalget er kæden klar til fremtiden.
Det hele startede i 1933.
Trævarefabrikernes UDSALG blev dengang grundlagt af Gustav Lange. Han åbnede en lille butik med trævarer i hjertet af Aarhus, der siden er vokset sig større, mens flere butikker også er kommet til hen ad vejen.
I år, hvor kæden fylder 80, har Trævarefabrikernes UDSALG ti forretninger spredt ud over hele landet. Og den landsdækkende familiekæde, der er en klon mellem møbel-, indretnings- og designforretninger, kan på trods af sin høje alder betegnes som lidt af en succes i den ellers hårdt trængte detailbranche.
- Så længe kunder efterspørger kvalitet, godt håndværk og moderne indretningsprodukter, vil den gode historie om Trævarefabrikernes UDSALG fortsætte, siger Henrik Lange, der er 3. generation i koncernen.
Han vil ikke ud med de konkrete omsætningstal, men oplyser til detailfolk.dk, at man generelt har nogle fine vækstrater. Heller ikke krisen har kunne slå den gamle familievirksomhed omkuld.
- Vi har selvfølgelig også kunne mærke, at folk har sparet lidt. Vi havde to-tre procents tilbagegang, da det var allerværst, men vi er generelt sluppet nådigt igennem uden at skulle fyre medarbejdere, siger Henrik Lange til detailfolk.dk.
Alle kædens butikker er drevet på franchisebasis. Henrik Lange og broderen Anders Lange ejer tre butikker hver, mens faderen og søsteren også har hver deres butik. De to resterende butikker drives af tidligere medarbejdere, der har overtaget butikkerne på franchisekontrakter.
Satser også online
Netop familiens involvering i driften er en af hemmelighederne bag succesen, mener Henrik Lange.
- Vores succes hænger bl.a. sammen med, at vi selv er en aktiv del af driften. Vi står også bag disken, taler med kunderne, ved hvad de efterspørger, og vi kender alle vores varer. Der er nogle ”dyder”, som gennemsyrer vores måde at drive forretning på. Vi vil levere rigtig god kvalitet, være ærlige, troværdige og lettilgængelige, så alle kunder føler sig godt tilpas, siger han.
Også kædens designs er en af grundene til, at kunderne lægger vejen forbi. Og Trævarefabrikernes UDSALG vil nu i langt højere grad end tidligere satse på selv at lave nye, unikke og moderne designs. Derfor har man netop ansat sin egen møbeldesigner.
- Vi vil gerne lave en stil, som er praktisk og funktionel samtidig med, at det også er til at holde ud at kigge på, forklarer Henrik Lange.
Følger med tiden
Selvom virksomheden har 80 år på bagen, har man fokus på at følge med tiden og tilpasse sine salgskanaler. Derfor er man også tilstede online, hvor man oplever en stor vækst i onlinesalget. Og den fremtidige vækst skal også komme fra onlinesalget, slår Henrik Lange fast.
- Der er meget potentiale for vækst i webshoppen. I de eksisterende butikker er der ikke så stort potentiale, da vi ligger på nogle ret centrale placeringer i byerne, hvor der ikke er plads til udvidelse. Det vil sige, at de fysiske lokaler har en begrænsning for, hvor meget omsætning, man kan trække, siger han.
Derfor skal væksten i det fysiske salg hovedsageligt komme fra nye butikker. Dem har man dog ingen konkrete planer om lige nu.
- Men vi er åbne over for nye samarbejder og hele tiden på udkig efter nye samarbejdspartnere og muligheder, siger Henrik Lange til detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: Familieejede virksomheder klarer sig bedst i krisetider
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter