Thomas Bogh, Bonzer

Thomas Bogh er CPO og Partner i det digitale bureau Bonzer, hvor fokus er at hjælpe danske webshops med at skabe en stærk profil på nettet. Dette indebærer alt fra A-Z med henblik på at få virksomhedernes webshops til at sælge bedre gennem søgemaskinerne. Mulighederne er uendelige , da kunderne bruger nettet mere end nogensinde til at handle - det handler bare om at gribe dem og tage imod den rigtige guidance. Det kan Bonzer hjælpe med.
På detailfolk.dk vil Thomas blandt andet skrive om, hvordan man styrker webshops gennem digital marketing.
LÆS MERE OM BONZER HER
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Mandag den 21 marts 2022 kl. 14:58Den 17. December 2021 trådte en ny whistleblowerlov i kraft som har - eller kommer - til at have betydning for flere danske virksomheder. Den omfatter, at alle private og offentlige arbejdspladser med 50 eller flere ansatte skal have en etableret whistleblowerordning. Dog indtræder forpligtelsen for virksomheder i den private sektor med mellem 50 - 249 ansatte først den 17. December 2023.
Hvorfor whistleblowerloven er blevet vedtaget, hvad den kommer til at betyde for de enkelte detailvirksomheder og hvordan man bedst får etableret en whistleblowerordning forsøger jeg at svare på i det følgende…
Hvorfor er en whistleblowerordning nødvendig?
Medarbejdere der besidder information om f.eks. lovovertrædelser af virksomhedspolitikker bliver sat i et svært dilemma. Det kan nemlig have negative konsekvenser for medarbejderen, kollegerne og virksomheden hvis personen vælger at være whistleblower - men samtidig kan man føle sig etisk forpligtet til at indberette lovovertrædelser på arbejdspladsen.
Det er derfor nødvendigt med en whistleblowerordning, som sikrer medarbejderens anonymitet, og giver plads til at slå ned på overtrædelser af virksomhedspolitikker, herunder både f.eks. økonomisk svindel men også dårlig arbejdskultur som mobning og sexchikane. Heldigvis har EU etableret lovforslaget, som på sigt kommer til at styrke både virksomhedskulturen og hjælper medarbejdere i detailbranchen med at komme af med vigtigt viden.
Hvad kommer den til at betyde for den enkelte detailvirksomhed?
Har du, eller er du medarbejder i en detailvirksomhed, med mere end 250 ansatte trådte whistleblowerloven i kraft allerede den 17. December 2021. Er I mellem 50 og 249 ansatte har I indtil 17. December 2023 til at etablere en whistleblowerordning. Der er dog nogle helt konkrete ting der skal tages stilling til ved oprettelsen. Det er et krav, at whistleblowerordningen består af en sikker indberetningskanal som overholder krav til sikkerhed, anonymitet og GDPR-regler.
Det er rigtig vigtigt, at disse krav overholdes, og det kan anbefales at søge rådgivning ved specialister såsom advokater eller andre eksperter på området som kan vejlede dig i din specifikke situation.
Hvordan etablerer man bedst en whistleblowerordning?
Som sagt skal virksomheden have en indberetningskanal når en whistleblowerordning oprettes. Flere detailvirksomheder har en ordning som har kørt allerede før den nye lov blev vedtaget, og det er derfor vigtigt at sikre, at ordningen følger de nye lovkrav. Hvis ikke man har en eksisterende whistleblowerordning skal den selvfølgelig oprettes, og her er det muligt både at håndtere det internt eller eksternt
At bruge en tredjepart kan være en rigtig god løsning og i dag findes der meget brugervenlige IT-løsninger der kan hjælpe med at få styr på det, og som samtidig er nemme at bruge i praktis. Hvis man vil klare processerne internt, kan det anbefales at søge vejledning ved specialister inden for området, så man sikrer at de vigtigste krav bliver overholdt.
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops